سفر به درون بدن

عنوان لاتین
Magic school bus inside Ralphie

سفر به درون بدن از مجموعه کتاب های سفرهای علمی با اتوبوس جادویی مدرسه است. در این جلد از این مجموعه اطلاعاتی درباره بدن وقتی که بیمار می شویم به مخاطب داده می شود. شیوه ارایه اطلاعات کتاب غیرمستقیم، خلاقانه و به شکل داستان علمی تخیلی است که در آن خانم فریزل که معلم مدرسه است با اتوبوس جادویی خود بچه ها را به درون بدن کودکی که بیمار است، می برد تا بچه ها با نحوه مبارزه بدن با آن بیماری آشنا شوند.

زبان متن کتاب ساده و روان و در برخی موارد طنز گونه است که برای مخاطب جذاب است. تصاویر نقاشی و رنگی و هماهنگ متن هستند. در برخی موارد تصاویر تخیلی هستند که به تقویت تخیل مخاطب کمک می کنند. معلم می تواند با روش پرسش و پاسخ در باره اعضای درونی بدن، بیماری و نحوه مبارزه بدن با آن به یادگیری و آموزش مخاطب کتاب یاری رساند.

نام جلدهای این مجموعه عبارتند از: ماموریت فضایی که درباره ی منظومه شمسی است، پرواز اتوبوس جادویی با دایناسورها که اطلاعاتی در باره ی دایناسور به مخاطب می دهد. کوه آتشفشان در اعماق اقیانوس که اطلاعاتی در باره ی آتشفشان و زمین لرزه به مخاطب می دهد و شناخت جانوران: حیوانات خونسرد و خون گرم که اطلاعاتی درباره ی خزندگان به مخاطب می دهد.

درباره نویسنده کتاب سفر به درون بدن

جوآنا کول خالق شخصیت خانم فریزل در مجموعه داستان‌های سفرهای علمی با اتوبوس جادویی مدرسه در واقع یک نفر هستند. هر دو عاشق علم و یادگیری و کشف چیزهای جدیدند. تنها فرق آن‌ها این است که جوانا کول لباس‌های عجیب و غریب نمی‌پوشد. او یک خواننده و پژوهشگر مشتاق است که آثارش هم برای مخاطبان کوچکش قابل‌فهم است و هم سرگرم‌کننده. جوآنا کول در مجموعه کتاب‌های اتوبوس جادویی مدرسه، علم را با طنز یعنی دو چیزی که به آن‌ها علاقه دارد با هم ترکیب کرده است.

جوآنا کول پیش از این که مجموعه اتوبوس جادویی مدرسه را بنویسد به عنوان معلم، کتابدار، ویراستار کتاب کودک فعالیت کرده بود و نویسنده بیش از ۱۰۰ کتاب موفق برای کودکان و نوجوانان بود.

جوآنا این مجموعه را به سفارش انتشارات اسکولاستیک نوشت و نخستین جلد از آن در سال ۱۹۸۶ منتشر شد و از آن زمان تاکنون این مجموعه به یک پدیده در سراسر ایالت متحده تبدیل شد. این مجموعه علوم را برای کودکان پایه دبستان جذاب و آسان کرد و منبعی را برای آموزگاران فراهم کرد.

جوآنا کول خود درباره نوشتن درباره کتاب‌های علمی می‌گوید: «در کلاس پنجمم کشف کردم که از توضیح دادن و نوشتن گزارش برای مدرسه لذت می برم. معلمی داشتم که کمی مانند خانم فریزل بود. او عاشق شغلش بود. هر هفته از یکی از دانش آموزانش می‌خواست که در کلاس برنامه‌ای اجرا کند و من همیشه می‌خواستم که آن کودک باشم. دوره ابتدایی برای من بسیار مهم بود - شاید به همین دلیل هم نوشتن کتاب برای کودکان را انتخاب کردم.

«پس از فارغ التحصیلی از کالج، به عنوان معلم ابتدایی، کتابدار، ویرایستار کتاب کودکان و یک نویسنده کار کردم. نخستین کتاب من کتابی بود به نام سوسک که خواندن یک مقاله در وال استریت جورنال الهام بخش من شد. کشف کردم که تا آن زمان هیچ کتابی درباره‌ی سوسک‌ها برای کودکان نوشته نشده است. بنابراین فکر کردم، چرا؟ به علاوه، من زمان زیادی را برای مطالعه این موجود در آپارتمان ارزان قیمت نیویورک داشتم!

«از آن زمان نوشتن کتاب برای کودکان را شروع کردم؛ چه داستان و چه غیرداستان. در کتاب‌های علمی، از جمله مجموعه اتوبوس مدرسه جادویی، من نه فقط درباره‌ی واقعیت‌ها بلکه درباره‌ی ایده‌ها هم می‌نویسم؛ سعی می‌کنم سوالی بپرسم، مثلا چگونه دانشمندان حدس می زنند که دایناسورها چه جور موجوداتی بودند؟ سپس سعی می‌کنم وقتی کتاب را می‌نویسم، به این سوال پاسخ دهم.

نوشتن کار سخت است، اما این بزرگترین سرگرمی در جهان است.»

 

برگردان
آیدین عمیق
تصویرگر
Carolyn Bracken, بروس دگن
تهیه کننده
گروه علوم شورای کتاب کودک
سال نشر
۱۳۹۴
نویسنده
Joanna Cole, جوانا کول
Submitted by editor3 on