"سلام کتاب ۱" در کتابخانه کودک و نوجوان عصر اوز

مطالعه آمار جهانی سرانه  مطالعه نشان می دهد که  کشور ایران در سطح بسیار پائینی از سرانه مطالعه قرار دارد. در پاسخ این سئوال که چگونه باید مردم را با کتاب آشتی داد تا ایران هم مانند کشورهای توسعه یافته آمار بالایی از مطالعه را به خود اختصاص دهد، به نظر می رسد ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. پس  هم زمان سعی کردم به عنوان دبیر کمیته و کتابخانه بانوی عصر اوز (استان فارس) علاوه بر خود، دیگران را هم به این کار تشویق کنم. اما بی فایده بود. این وضع تا آشنایی ما با دوستان شورای کتاب کودک ادامه داشت. از آن به بعد متوجه شدم که نهال عشق به مطالعه را باید از کودکی ایجاد کرد. در مدت یک سالی که کار خود را با کودکان پیش دبستان آغاز کردم، بهترین موقعیت برای ما فراهم شد و هم زمان با پیشنهاد یکی از دوستان فعال در امور فرهنگی و اجتماعی مبنی بر تأسیس یک کتابخانه تخصصی زنان در شهر اوز این تصمیم عملی و نخستین کتابخانه تخصصی زنان در استان فارس راه اندازی شد.

quot;سلام کتاب۱ quot; در کتابخانه کودک و نوجوان عصر اوز

همچون گذشته کمک های بی شائبه خیرین و نیکوکاران شهر اوز ما را همراهی کرد و به لطف خدا موفق به انجام آن شدیم. کتابخانه بانوی عصر اوز در تیر ماه ۱۳۸۴ راه اندازی شد و کارشناسان شورای کتاب کودک برای برگزاری کارگاه های آموزشی برای آموزش کتابداران دعوت شدند. حدود ۳۰ نفر از بانوان عضو کمیته بانو در کارگاه های آموزشی شرکت نموده و پس از یک هفته آموزش، کتاب ها با سیستم دهی دیویی در قفسه ها قرار گرفت. خوشبختانه قدم اول تاسیس کتابخانه و در کنار آن تشکیل کتابخانه سیار محلی روستایی و همچنین تشکیل هسته های مطالعاتی در محل کتابخانه بانو با موفقیت برداشته شد و هم اکنون کتابخانه بانو با ۳۵۰۰ جلد کتاب و ۴۲۰ عضو بسیار فعال است. در هسته های مطالعاتی، به دلیل شرکت مادران که همراه با کودکان شان به کتابخانه می آمدند ضرورت تاسیس کتابخانه کودک و نوجوان در کنار کتابخانه بانو احساس شد، بنابراین پس از مشورت با دوستان کمیته و کتابخانه و باز هم با حمایت های بی دریغ خیرین و مخصوصا با رایزنی و حمایت های مادی و معنوی یار همیشگی مان خانم فوزیه خضری این امرتحقق یافت و "کتابخانه کودک ونوجوان" با ۲۵۰۰ کتاب راه اندازی شد که اکنون با بیش از ۷۶۰عضو مشغول به کار است. کتابخانه به منظور تشویق خانواده ها به مطالعه و ترویج فرهنگ كتابخوانی تصمیم گرفت طرح پروژه "سلام کتاب ۱" را برای كودكان سنین ۳ تا ۶ سال به اجرا در آورد.

quot;سلام کتاب۱ quot; در کتابخانه کودک و نوجوان عصر اوز

لازم به یادآوری است كه ایده ی اولیه ی این طرح از بخش تجربه های جهانی پایگاه ترویج"كتابك: پنجره ای رو به جهان خواندن" گرفته شده ولی تغییراتی در طرح داده شده و سعی شد با توجه به میزان بودجه و امكانات و شرایط منطقه اجرا شود. نشان كیف سلام كتاب توسط یكی از دانشجویان كارشناسی ارشد فلسفه هنر و با طراحی جوانی علاقه مند به هنر بازیگری انجام شد  و تعداد ۱۰۰۰ کیف تهیه شد. كتابخانه های بانو و كودك و نوجوان به مناسبت هفته كتاب و كتابخوانی با برگزاری راهپیمایی و برگزاری مراسم جشن كتاب برای بانوان شهر در دانشگاه آزاد اسلامی مركز اوز، پروژه ی "سلام كتاب ۱" را اجرا کرد. به منظور گرامی داشت این هفته ۷۰۰ خانواده در بخش اوز بدون دریافت حق عضویت در كتابخانه عضو شدند. میزان استقبال از این پروژه در این هفته بسیار چشمگیر بود و علاوه بر كتابداران، اعضای كمیته بانو كه حدودا ۳۰ نفر هستند و تعدادی از اعضای فعال كتابخانه مشاركت داشتند. 

quot;سلام کتاب۱ quot; در کتابخانه کودک و نوجوان عصر اوز

همچنین مدیران و مربیان مهدهای كودك و آمادگی همراه با نونهالان به كتابخانه كودك آمدند و به هر كودك یك کیف شامل: یك كلاه لبه دار، یك جعبه مداد رنگی و دو كتاب یكی برای مادر و یكی برای كودك هدیه داده شد. محل اجرای این پروژه، كتابخانه بانو و  کتابخانه كودك و نوجوان عصر اوز بود ولی كتابداران کتابخانه سیار روستایی برای عضو کردن كودكان ۳تا ۶ سال به روستاهای كهنه، گلار، هود، فیشور، اسلام آباد، كوره، لاغران وارد مراجعه کرده  تا كودكان این مناطق را نیز در طرح بزرگ "سلام كتاب ۱" سهیم کنند. كتابخانه بانوی  عصر اوز با كتابخانه عمومی شهر كه در سال ۱۳۴۶ تاسیس شده و یكی از مراكز فعال فرهنگی شهربه شمار می آید نیز ارتباط تنگاتنگ داشته و مسئولان دو مركز به تبادل اطلاعات و رایزنی در خصوص انتخاب  کتاب و مبادله كتاب های موجود در دو کتابخانه می پردازند. پروژه "سلام كتاب ۱" به كتابخانه عمومی شهر و همچنین به یكی از كودكستان های محروم بندرعباس نیز برده شد. كتابخانه بانو و کتابخانه كودك و نوجوان عصر اوز به همت دوستان و همكاران كتابخانه و كمیته بانو و خیرین و نیكوكاران شهر در نظر دارد به مناسبت "روز جهانی كتاب كودك" پروژه ی "سلام كتاب ۲ " را برای كودكان سنین ۷ تا ۱۱ سال در فروردین ماه ۱۳۸۹ در شهر اوز به اجرا در آورد. در پروژه ی "سلام كتاب ۱" سعی شد كتاب هایی انتخاب شود كه دارای پیام های تربیتی، آموزشی و راهكارهای تربیتی بود ودر پروژه سلام كتاب ۲ نیز به این موارد توجه خواهد شد. در پایان از تمام  كسانی كه در اجرای این طرح همراه ما بوده و نهایت همكاری را داشته اند، همچون: دانشگاه آزاد اسلامی مركز اوز، شورای سرپرستی عصر اوز، كتابداران کتابخانه سیار و ثابت كتابخانه بانوی عصر اوز، مهد كودك و كودكستان كرانی، خیرین و نیكوكاران شهر اوز در دبی و همچنین شورای كتاب كودك، نشر نشانه و موسسه مادران امروز كه ما را در انتخاب كتاب یاری نمودند بسیار سپاس گزاریم.

نویسنده
فتحیه فتحی
Submitted by editor6 on