سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار می‌شود

 سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به منظور گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور و پشتیبانی از اقدامات انجام‌شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و جلب توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، در سطح روستاها و عشایر سراسر کشور برگزار و ۱۰ روستا و آبادی عشایری دوستدار کتاب در اسفندماه معرفی می‌شود.

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مجری برگزاری این جشنواره است در فراخوان خود ضمن تاکید بر اینکه روستاها و مجموعه‌های عشایری متقاضی شرکت در این جشنواره باید تا ۲۰ آذر ۱۳۹۵ طرح‌ها و برنامه‌های خود را به ستاد اجرایی ارسال کنند، یادآور شده است که مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ـ ترویجی مرتبط با کتابخوانی که با مشارکت‌های مردمی، نهادها و سازمان‌های فعال در میان روستاییان و عشایر اجرا شده یا برای اجرا در سال آینده برنامه‌ریزی شده است، می‌توانند نامزد شرکت در جشنواره باشند. در هر برنامه، اعم از اجراشده یا پیش‌بینی‌شده، باید اهداف، شیوه اجرا، نهادهای مشارکت‌کننده و نحوه تأمین بودجه آن مشخص شود.

بنابر این گزارش، قرار است در نهایت از ۱۰ روستا یا مجموعه عشایری برتر تقدیر شود. این ۱۰ روستا که به انتخاب هیات داوران برگزیده می‌شوند علاوه بر اینکه در جشنی در تهران مورد تقدیر قرار می‌گیرند در استان‌های خود نیز مورد تقدیر مسئولان استانی قرار خواهند گرفت.

این جشنواره با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بانک ملت، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ... برگزار می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، هیات داوران جشنواره شاخص‌هایی را برای انتخاب روستای دوستدار کتاب اعلام کرده‌اند که به قرار زیر است:

۱. متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد.

۲. تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد.

۳. از مشارکت مردمی و پشتیبانی واحدهای اجرایی روستا و عشایر برخوردار باشد.

۴. پوشش جمعیتی مناسب داشته باشد و به خصوص زنان، کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار دهد.

۵. قابلیت الگوبرداری و اجرا در سایر مناطق را داشته باشد.

۶. از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا برخوردار باشد.

متقاضیان باید پرونده روستا یا آبادی عشایری خود را با مهر و امضای دهیار، رئیس شورای اسلامی روستا یا تیره عشایری و مسئول طرح و نیز مستندات خود را تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ از طریق پست به دبیرخانه‌های استانی مستقر در اداره کل ارشاد اسلامی استان‌ها و یا به صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به این نشانی ارسال کنند:

 تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، شماره ۷، ساختمان فجر، طبقه ۶، کدپستی ۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱ ارسال کنند.

همچنین برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانند از طریق شماره تماس و نمابر ۸۸۳۷۲۹۷۹ – ۸۸۸۶۱۳۲۴ با دبیرخانه اجرای جشنواره در تماس باشند.

 کانال تلگرام جشنواره هم به آدرس https://telegram.me/paytakhteketab  برای دریافت آخرین اخبار و رویدادها و نیز اطلاعات مورد نیاز در دسترس علاقه‌مندان است.

منبع
خبرگزاری ایسنا
Submitted by editor on