به سوی جامعه ای عاری از ایدز

"ایدز توسط یک میکروب کوچک به نام اچ آی وی پدید می آید. این ویروس تنها در بدن انسان زندگی می کند و نمی تواند در بدن حشرات یا حیوانات زندگی کند. ٢٣٠٠٠ ویروس در کنار هم به اندازه یک نقطه جا می گیرند. هنگامی که اچ آی وی وارد خون شود، از بین بردن آن امکان پذیر نخواهد بود."

 این کتاب به همت موسسه زنان سرزمین خورشید (خانه خورشید) اولین مرکز گذری کاهش آسیب و اعتیاد زنان و با کمک های مادی و معنوی انسان هایی که به سلامت جامعه و به ویژه زنان و کودکان می اندیشند، تهیه و تکثیر شده است.
 مخاطب با خواندن آن می تواند به شکلی روشمند با بیماری ایدز آشنا شود: سندرم نقص ایمنی اکتسابی، عامل ایجاد آن، چگونگی دفاع سیستم ایمنی بدن ما در مقابل عفونت ها و بیماری ها، شکل حمله ی ویروس اچ آی وی به سیستم دفاعی بدن، پیشرفت بیماری و سرانجام ... مرگ.
 سپس، نویسنده به شناساندن راه های شیوع ایدز، انواع رفتارهایی که این بیماری از طریق آن ها منتقل نمی شود، نشانه های ظاهری و نشانه های احتمال دچار شدن به ایدز، پرداخته است. پس از آن، درباره ی راه های جلوگیری از دچار شدن به ایدز توضیح داده شده است. روش های مراقبت از بیمار ایدزی در خانه و راه های کمک کردن به این بیماران، از دیگر مطالب سودمند این کتاب است که در آن به عفونت ها یا بیماری های مقاربتی نیز به شکل شفاف و قابل درک برای مخاطبان اشاره شده است. در پایان، تاثیر های ویرانگر این بیماری بر خانواده و اجتماع توضیح داده شده و بر ضرورت تغییر رفتارهای غلط زندگی، به روش های درست، داشتن انگیزه ی قوی برای تغییر رفتار و لزوم کمک گروه های همفکر برای ایستادگی در برابر این بیماری تاکید شده است. جمله های پایانی کتاب هشدار دهنده و آگاهی بخش اند: "مرگ در اثر ایدز می تواند به دلیل غفلت (من نمی دانستم) یا بی اعتقادی (من ایدز را باور نمی کردم)، اتفاق بیافتد. نگویید برای من این اتفاق نمی افتد."

 این کتاب و کتاب "توی خون برندا یک اژدها زندگی می کنه" از جمله کتاب های انگشت شماری هستند که در زمینه ی ایدز - بیماری مرگبار قرن ما- برای کودکان و نوجوانان به زبان فارسی از سوی یک سازمان مردم نهاد منتشر شده اند، که جای سپاس و قدردانی دارد. با توجه به گسترش این بیماری در بیش ترکشورهای دنیا، از جمله کشور ما (به گواه آمار رسمی)، از مولفان ادبیات کودک و نوجوان و کارشناسان سلامت و بهداشت ایرانی انتظار می رود با درک ضرورت و اهمیت حیاتی آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره ی این بیماری، به نگارش آثار و تهیه ی جزوه های ساده (با در نظر گرفتن ویژگی های مذهبی و فرهنگی ایران) بپردازند. این بیماری، جان هزاران کودک و نوجوان را تهدید می کند. انجام این وظیفه ممکن است جان چندین کودک و نوجوان را از چنگ این بیماری کشنده رهایی بخشد. پس ارزشش را دارد. لطفا دست به کار شوید!     
 

برگردان
دنا مرتضوی
سال نشر
۱۳۸۹
نویسنده
David Cunningham, دیوید کانینگهام
ویراستار
سرور منشی زاده
Submitted by editor3 on