سیارکی به نام ملاله‌یوسف‌زی

تیتر:
سیارکی به نام ملاله‌یوسف‌زی

ملاله‌یوسف‌زی فعال نوجوان در زمینه حق تحصیل کودکان در پاکستان و قربانی گلوله خشم طالبان که چندی پیش به خاطر فعالیت‌هایش برنده نوبل صلح شد،‌ اکنون سیارکی به نام خود دارد.

براساس گزارش BBC، این سیارک که وسعتی برابر چهار کیلومتر دارد، در نقطه‌ای از کمربند سیارکی در میان مریخ و مشتری قرار گرفته‌ است و هر پنج و نیم سال یکبار به دور خورشید می‌چرخد.

این قدردانی ارزشمند و به یاد‌ماندنی توسط امی مینظر، که این سیارک را با نام علمی ٣١۶٢٠١ در سال ٢٠١٠ کشف کرد، انجام گرفته‌ است. تحت قوانین اتحادیه بین‌المللی نجوم وی این حق را دارد که سیارکی را که کشف کرده نامگذاری کند و مینظر نیز نام ملاله‌یوسف‌زی را برای این سیارک انتخاب کرد.

مینظر در وبلاگ ملاله نوشت هدف وی الهام‌بخش بودن برای سایر زنان جوان است. وی نوشت ما به شدت به قدرت تفکر افراد باهوش نیازمندیم تا بتوانیم دشوارترین مشکلات بشریت را حل کنیم.

سیارکی به نام ملاله‌یوسف‌زی

ملاله در سال ٢٠١٢ زمانی که سوار اتوبوس مدرسه‌اش در دره سوات شده‌بود، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله طالبان قرار گرفت. وی پس از حضور در یکی از مستند‌های BBC درباره زندگی در مناطق تحت کنترل طالبان به شهرت زیادی رسید.

ملاله پس از پایان دوران درمانش در انگلستان به چهره‌ای مشهور در جهان تبدیل شد و در صحن علنی سازمان ملل متحد درباره حق تحصیل سخنرانی کرد و در نهایت توانست به همراه فعالی دیگر، جایزه صلح نوبل را از آن خود سازد.

سیارکی که به نام ملاله نامگذاری شده، سیارکی به شدت سیاه و تیره‌ است از این رو ملاله شاید هرگز نتواند آن را به چشم ببیند،‌ اما سیارک به همراه نام او، همیشه در کمربند سیارکی وجود خواهد‌ داشت.

نویسنده
گروه خبر کتابک
کلیدواژه:
منبع
همشهری انلاین
تاریخ:
۹۴/۱/۲۴
Submitted by editor3 on