سیاست‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توسعه کتابخانه‌های سیار روستایی است

تیتر:
سیاست‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توسعه کتابخانه‌های سیار روستایی است

مصطفی صالحیان یکی از مریبان کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان مازندران در برنامه بازدید از کتابخانه‌های سیار این استان گفت: سیاست‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توسعه کتابخانه‌های سیار روستایی است و این کار تاکنون برکات زیادی به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مصطفی صالحیان مربی کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران در برنامه بازدید از کتابخانه‌های سیار این استان گفت: کتابخانه‌های سیار روستایی از جمله فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به منظور توسعه کتابخوانی از سال ١٣۴۵ یعنی یک سال پس از تاسیس کانون شکل گرفت. مربیان و کتابداران سیار کانون در ابتدا با اسب و قاطر کتاب‌ها را به مناطق محروم روستایی می‌بردند. سپس کار پیشرفته‌تر شد و آنها با امکانات بهتری توانستند به کودکان و نوجوانان مناطق محروم روستایی خدمات‌رسانی کنند.
 
صالحیان ادامه داد: در حال حاضر سیاست‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توسعه کتابخانه‌های سیار روستایی است زیرا از یک سو توسعه اینگونه کتابخانه‌ها نیاز به بودجه و سرمایه زیادی ندارد از سوی دیگر میزان تأثیرگذاری این کتابخانه‌ها بر روی دانش‌آموزان بسیار بیشتر است. همچنین برخی شاعران و نویسندگان مانند خلیل عمرانی در خاطراتشان گفته‌اند که کتاب خواندن را با کتاب‌های سیار روستایی شروع کردند و به تدریج به کتاب و نویسندگی علاقه‌مند شدند.
 
وی اضافه کرد: به دلیل کمبود شدید امکانات در بسیاری از مناطق روستایی بچه‌ها استقبال بسیار زیادی از کتابخانه‌های سیار می‌کنند آنها صبح خیلی زود بیدار می‌شوند و در مسجد آبادی گرد هم می‌آیند تا مربی و کتابدار به روستایشان برسد.
 
صالحیان در ادامه سخنانش به برنامه‌های کتابخانه‌های سیار روستایی اشاره کرد و گفت: ما برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری مانند روخوانی قرآن کریم، قصه‌گویی، کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب، اجرای نمایشنامه‌، نقاشی، خوشنویسی، کاردستی، پخش فیلم، اجرای مسابقات مختلف را در کنار امانت‌دادن و معرفی کردن کتاب‌های مختلف به کودکان و نوجوانان انجام می‌دهیم.
 
وی ادامه داد: در اینگونه برنامه‌ها کتاب‌های مختلفی را که ممکن است کودکان و نوجوانان با آنها آشنایی زیادی نداشته باشند به بچه‌ها معرفی می‌کنیم به این ترتیب آنها علاقه‌مند می‌شوند تا کتاب را به امانت گرفته و بخوانند. در اکثر موارد انتخاب کتاب را بر عهده خود دانش‌آموزان می‌گذاریم و در عین حال آنها را راهنمایی می‌کنیم تا کتاب‌های مناسب سن‌شان را انتخاب کنند.
 
صالحیان گفت: ١۶ روستا را تحت پوشش دارم که در این روستاها حدود هزار نفر از کودکان و نوجوانان عضو این کتابخانه سیار هستند. این هزار عضو از ١٩ مدرسه که ١۵ مدرسه آن ابتدایی و ٤ مدرسه راهنمایی است، هستند. از جمله کتاب‌هایی که در این کتابخانه به بچه‌ها معرفی می‌کنیم و امانت می‌دهیم می‌توانم به «این صدای علی است»، «نمی‌توان کلاغ ماند»، «مجسمه‌سازی با خمیر کاغذ»، «پیشگو»، «دلقک»، «روز نهنگ»، «شاعر و شب‌بو»، «کره ماه»، «گلدوزی»، «دور ریختنی‌ها»، «کاغذ و برش»، «شکارچی کوسه کر»، «آرزوهایم برای تو»، «پیاده‌نظام در پیانو» و «کابوس ماهان» اشاره کنم.
 
وی ادامه داد: من در ابتدا مربی خوشنویسی پاره‌وقت در کتابخانه شماره یک بابل بودم و در حال حاضر مربی منطقه بندپی غربی از توابع بابل در شهر خشرودپی هستم. من هر روز صبح وسایل مورد نیاز را از دبستان امام علی(ع) واقع در این شهر به همراه مینی‌بوس سیار کتابخانه به ٢ تا از روستاهای موردنظر می‌برم و خدمات فرهنگی و هنری را به بچه‌ها ارایه می‌کنم. در برنامه بازدید امروز به روستاهای زرزمه با حدود ۵۰ خانوار و روستای بندبن با بیش از ٨٢ خانوار می‌برم. بچه‌ها از این برنامه بسیار استقبال می‌کنند و به همدیگر اطلاع‌رسانی می‌کنند.
 
وی در پایان گفت: کتابخانه سیار روستایی در بیشتر استان‌ها وجود دارد و تعداد آن در هر استانی بین یک تا ۵ عدد متغییر است و مربیان این کتابخانه‌ها هر ١۴ روز یکبار به دو روستا سر می‌زنند و علاوه بر امانت دادن کتاب بخشی از ۴۴ فعالیتی که در مراکز ثابت کانون انجام می‌شود را ارایه می‌دهند. برگزاری این برنامه تاثیر زیادی در بهبود روخوانی، روان‌خوانی، انشاء‌نویسی، داستان‌نویسی، نقاشی، خوشنویسی و کاردستی بچه‌ها داشته است همچنین در این کلاس‌ها حس اعتماد‌به نفس و خودباوری کودکان و نوجوانان نیز تقویت می‌شود.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری کتاب ایران
تاریخ:
۹۴/۵/۱۱
Submitted by editor3 on