سیزدهمین دوفصل‌نامه مطالعات ادبیات کودک منتشر شد

هفت مقاله‌ی پژوهشی، دستاورد سیزدهمین دوفصل‌نامه‌ی مطالعات ادبیات کودک است که در نیمه‌ی نخست آبان‌ماه ۱۳۹۵ در دسترس خواستاران ادبیات کودک ایران قرار گرفته‌ است.

این دوفصل‌نامه کار مشترک مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی است. سیزدهمین شماره‌ی مطالعات ادبیات کودک – بهار و تابستان ۱۳۹۵ - دربر دارنده‌ی هفت مقاله با ویژگی‌های زیر است:

- بررسی هوش اجتماعی و مؤلفه‌های آن در داستان‌های کتاب‌های فارسی دوره‌ی ابتدایی

غلام‌رضا پیروز و مریم فقیه عبداللهی، ۲۳۳ داستان کوتاه و بلند در شش کتاب فارسی دوره‌ی ابتدایی را بر پایه‌ی نظریه هوش اجتماعی ادوارد تورندایک واکاوی کرده‌اند و دستاوردهای پژوهش‌شان را در مقاله‌ای بیست‌وچهار صفحه‌ای بازتاب داده‌اند.

- درنگی بر پیوندهای بینامتنی در داستان «در باغ بزرگ باران می‌بارید» نوشته احمدرضا احمدی

سعید حسام‌پور، سمانه اسدی و زهرا پیرصوفی املشی، در این مقاله دستاوردهای بررسی و پژوهش مشترک‌شان را که بر پایه‌ی نظریه‌ی بینامتنیت ژرار ژنت است بر کتاب «در باغ بزرگ باران می‌بارید» نوشته‌ احمدرضا احمدی را در این مقاله‌ آورده‌اند.

- بررسی خشونت نمادین در رمان «من نوکر بابا نیستم» نوشته احمد اکبرپور

در این مقاله محمدحسین دلال رحمانی و حسین قربانی در مقاله‌ی خود، رمان «من نوکر بابا نیستم» را با رویکرد جامعه‌شناختی و بر پایه‌ی نظریه پی‌یر بوردیو و «خشونت نمادین» نقد و ارزشیابی کرده‌اند.

- بررسی شخصیت‌پردازی در داستان‌های خردسالان با تمرکز بر ۳۹ اثر

صفورا سادات رشیدی و محمد یحیایی، به روش توصیفی تحلیلی، شیوه‌ها، ابزارهای شخصیت‌پردازی و انواع شخصیت‌های داستانی را در سی‌ونه داستانِ خردسالان پیش‌دبستانی که در دهه‌ی هشتاد شمسی از سوی نویسندگان ایرانی نوشته و منتشر شده است را بررسی و واکاوی کرده‌اند و دستاوردهای آن را در این مقاله ارائه داده‌اند.

- رهاوردهای نظریه‌ی تمرکززدایی برای ایدئولوژی‌های جنسیتی؛ مطالعه موردی افسانه‌ی «لجباز»

سودابه شکرالله‌زاده، با رویکرد تفسیری تحلیلی و روش تحلیل انتقادی، گفتمان رهاوردهای نظریه تمرکززدایی (نوسان میان تمرکزگرایی و تمرکززدایی) را برای ایدئولوژی‌های جنسیتی در افسانه‌ی «لجباز» به روایت فضل‌الله مهتدی (صبحی)، کندوکاو کرده و دستاوردهای این بررسی را در بیست صفحه مقاله‌ی خود آورده است.

- نقد و نظریه ادبیات کودک به روایت کتاب ماه کودک و نوجوان (۱۳۷۶ – ۱۳۸۰)

مصطفی صدیقی، عاطفه جمالی و زهرا کهن سلوکلویی با بررسی ۳۲ مقاله‌ی تألیفی، ۲۳ مقاله‌ی ترجمه‌شده و ۴۴ مقاله‌ی نقد شعر و داستان منتشرشده در ماه‌نامه‌ی «کتاب ماه کودک و نوجوان» در بازه‌ی زمانی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، شناخت و دستاوردهای خود را از چندوچون نظریه و نقد عملی ادبیات کودک در این سال‌ها در مقاله خود ارائه داده‌اند.

- نقد تطبیقی حکایت «نحوی و کشتیبان» با متن بازآفرینی شده آن، «حکایت مرد و دریا»، از نظر عناصر داستان

جلیل مشیدی و سمانه غلامی برای پاسخ‌دهی شایسته به این پرسش که چگونه عناصر مهم داستان (پیرنگ، درون‌مایه، شخصیت و ...) به‌درستی و با موفقیت، از یک متن کهن عرفانی تعلیمی به یک متن بازآفرینی معاصر و تعلیمی منتقل شده و در این انتقال، چه تغییرهایی رخ داده است؟ در پژوهش خود به بررسی تطبیقی عناصر داستانی کتاب «حکایت مرد و دریا» نوشته‌ی مرتضی اسماعیل سهی و حکایت «نحوی و کشتیبان» سروده‌ی مولوی پرداخته‌اند و دستاوردهای بررسی خود را ارائه داده‌اند.

 

نویسنده
مسعود میرعلایی
Submitted by editor71 on