شاخص ترین جایزه های ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا

برندگان سال ٢٠٠٩ شاخص ترین جایزه  ادبیات کودکان بریتانیا ، کارنگی مدال (  Carnegie Medal ) در داستان و کیت گرین وی (Kate Green Way ) در تصویرگری را معرفی کردند.

انجمن کارشناسان کتابخانه ای و اطلاعاتی بریتانیا   (CILIP )، هر سال در ماه ژوئن کتاب های برگزیده این دو جایزه را اعلام می کند.
« بچه لجن زار » آخرین رمان سیابان دود نویسنده ایرلندی که در سال ٢٠٠٧ درگذشت جایزه کارنگی مدال و «هریس پاهایش را پیدا می کند » با تصویر گری کاترین رینر جایزه گرین وی را از آن خود کردند .
بچه لجن زار که پیش از این نیز از سوی نهاد کتاب کودک ایرلند به عنوان کتاب سال کودک و نوجوان در سال ٢٠٠٩ معرفی شده بود ماجراهای پسری است که جسد  کودکی را در یک لجن زار پیدا می کند .
«هریس پاهایش را پیدا می کند » نیز داستان بچه خرگوشی است با پاهای بزرگ که با پدربزرگش به سفر می رود و از او می آموزد که چگونه بجهد و بپرد و روی پای خودش بایستد.
کارنگی مدال که در سال ١٩٣٦ به پاس بشر دوست بزرگ اسکاتلندی ، اندرو کارنگی پایه گذاری شد ، جایزه مادی ندارد اما شیوه داوری اش آن را بسیار شاخص و ارزشمند کرده به گونه ای که آرزوی هر نویسنده در بریتانیا  بدست آوردن عنوان آن است . داوران این جایزه و جایزه گرین وی کتابدارانی هستند که در ارتباط همیشگی با کودکان قرار دارند .
جایزه کیت گرین وی برای بزرگ داشت کیت گرین وی تصویرگر محبوب قرن نوزدهم  از سال ١٩۵۵ به بهترین تصویرگری کتاب کودک و نوجوان در میان کتاب های انگلیسی زبان اهدا می شود .
 

Submitted by admin on