شازده کوچولوی فلسطین هنوز غمگین است

۲۹ سال از ترور خالق «حنظله» گذشت، اما این کودک فلسطینی با آن لباس‌های کهنه و حالت غمگین‌اش هنوز هم رویش را برگردانده است و نمی‌خندد.

شاید نام کاریکاتور و کارتون که بیاید، بیشتر به یاد خندیدن و طرح‌های جالب بیفتیم، اما «ناجی العلی» کاریکاتوریستی بود که یکی از غمگین‌ترین شخصیت‌های کارتونی را طراحی و آن را به نمادی برای مظلومیت کودکان جنگ‌زده و آوارهٔ دنیا تبدیل کرد. نام این کودک «حنظله» است. حنظله اگرچه یک نماد است، اما در دنیای خشن و درگیر جنگ امروز، نمونه‌های حقیقی او بسیارند.

ناجی العلی کاریکاتوریست و روزنامه‌نگار فلسطینی بود که بعد از گذشت نزدیک به ۳۰ سال از درگذشتش، هنوز هم چهره‌اش توسط گرافیتی‌کارها و نقاشان خیابانی روی دیوار شهرهای جنگ‌زده خلق می‌شود. او نمادی از یک مرد مبارز است، اما اسلحه‌اش قلم بود. قلمی تلخ و تند که تحملش خیلی سخت بود و باعث شد صاحبش را پس از سال‌ها مبارزه برای صلح و آزادی ترور کنند.

حنظله به‌عنوان نماد فلسطین و امضای ناجی العلی، زیر همه کارهای او در گوشه‌ای ایستاده و رویش را برگردانده است. او را با حالت مغموم و لباس‌های کهنه‌اش می‌شناسند.

ناجی العلی در سال ۱۹۳۶ در یکی از روستاهای شمالی فلسطین متولد شد. در سال ۱۹۴۸ و با شدت گرفتن جنگ، خانواده ناجی العلی همراه اهالی روستا به سوی لبنان (بنت جبیل) رانده و پس از آن به اردوگاه «عین الحلوه» در شرق شهر صیدا پناهنده شدند. او با فعالیت در روزنامه «السیاست» کویت شخصیت معروف «حنظله» را خلق کرد. العلی گفته بود که حنظله تا وقتی که آواره است برای همیشه ۱۰ ساله باقی می‌ماند و بزرگ نمی‌شود.

العلی سال ۱۹۸۷ هنگام رفتن به دفتر روزنامه‌ای در شهر لندن، ترور شد و چند روز بعد درگذشت.

 

منبع
خبرگزاری ایسنا
Submitted by editor on