شان تان برنده جایزه یاد بود آسترید لیندگرن ٢٠١١

روز ٢٩ مارچ  ٢٠١١ برابر با ٩ فروردین ماه ١٣٩٠، رییس هیات داوران جایزه یاد بود آسترید لیندگرن از شهر ویمربی Vimmerby، زادگاه آسترید لیندگرن نویسنده نامدار سوئدی، در ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی نام شان تان نویسنده -تصویرگر استرالیایی را به عنوان برنده این جایزه اعلام کرد.

شان تان زاده سال ١٩٣٧ در استرالیا زندگی و کا رمی کند. در بیانیه هیئت داوران آمده است:

" شان تان استاد قصه گویی به زبان دیداری، عرصه های تازه ای در برابر کتاب های تصویری گشوده است. دنیاهای تصویری او جهانی دیگر بنا کرده است که در آن همه چیز روشن و آشکار نیست اما امکان پذیر است. اگر چه دنیاهای تصویری او بر مبنای خاطرات کودکی و بزرگسالی او ساخته شده اند، روایت های دیداری او جهانی و برای همه انسان ها، بدون در نظر گرفتن سن آن ها، قابل درک و لمس است. در پشت تصویر های دقیق و پرکار او که تمدن ها به نقد کشیده شده و تاریخ به شکل نمادین به تصویر درآمده است، گرمایی محسوس وجود دارد. مردم همواره حضور دارند و شان تان جست و جوو بیگانه شدگی را در کنار هم به تصویر می کشاند. مهارت و توانمندی او در روایت کردن فوق العاده درخشان، اسرار آمیز و همراه با انسان گرایی عمیق است.

شان تان بیش از ٢٠ کتاب تصویر کرده است که در میان آن ها می توان به " خرگوش ها " ( ١٩٩٨)، " درخت قرمز " (٢٠٠١) و " ورود" ( ٢٠٠٦) اشاره کرد. شان تان با خلق روایت های دیداری از حضور پیوسته انسان، کتاب تصویری را ازنو اختراع کرده است. او در تصویرگری از ابزار های هنری گوناگونی همچون مداد سربی، مداد رنگی و تکنیک های گوناگون چاپ استفاده می کند. برای شان تان هر کتاب آزمونی است در قصه گویی با دو زبان کلامی و دیداری.

شان تان تاکنون جوایز بزرگ دیگری همچون جایزه ادبیات کودکان آلمان در ٢٠٠٩ و جایزه نیویورک تایمز برای کتاب های تصویری در سال ٢٠٠٧ و اسکار بهترین فیلم انیمیشن براساس داستان The Lost Thing را از آن خود کرده است.

آثار شان تان به بیش از ده زبان ترجمه شده اند. جایزه استرید لیندگرن در مراسمی در سالن کنسرت استکهلم در ٣١ ماه می ٢٠١١ به او اهدا خواهد شد. "

برای آشنایی بیشتر با آثار شان تان به www.alma.se مراجعه کنید. همچنین می توانید اطلاعات بیشتری درباره این تصویرگر توانا در کتابک دراین آدرس http://ketabak.org/node/1040 به دست آورید.

جایزه استرید لیندگرن ( آلما ) یکی از بزرگترین جایزه های بین المللی ادبیات کودکان است. این جایزه که معادل ٥میلیون کرون سوئد است هر ساله به یک یا چند نویسنده، تصویرگر، قصه گو، مروج و یا نهاد ادبیات کودکان اهدا می شود. این جایزه برای بالابردن جایگاه ادبیات کودکان و ترویج آن در سطح جهان طراحی شده است. داوران کارشناس، برندگان را از میان کاندیدهایی که از سوی نهاد ها و سازمان های واجد شرایط در سطح جهان معرفی می شوند، گزینش می کنند. در حال حاضر در ايران شوراى کتاب کودک، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان و مؤسسه پژوهشى تاريخ ادبيات کودکان به عنوان سازمان‌هاى نامزدکننده از این امتیاز برخوردارند. جایزه یادبود آسترید لیندگرن را شورای ملی سوئد در امور فرهنگی سرپرستی می کند.

کلیدواژه:
Submitted by admin on