شاهزاده خانم زشت و دلقک دانا

عنوان لاتین
The ugly princes and the wise fool

در روزگار قدیم که فکر و ذکر همه ی شاهزاده خانم ها زیبایی بود، در سرزمین خیالی "دم پختک" شاهزاده خانمی به دنیا می آید به نام "رز" که بسیار زشت است. او در آرزوی زیبا شدن و ازدواج با شاهزاده ی سرزمین سبزیجات به یک پری مهربان و نیروی جادویی اش متوسل می شود. پادشاه، پدر رز، مردی نادان است که از هر چه خرد و خردمند بود بیزار است و خردمندان را از کشورش بیرون می کند. اما دلقک دربار که مردی خردمند و قدرتمند است با ترفندی خود را در دل پادشاه جا کند تا بتواند خردورزی را به کشور باز گرداند.

پری مهربان شاهزاده خانم را زیبا می کند اما او از اینکه مجبور به ازدواج با شاهزاده ی سرزمین سبزیجات است ناراحت است. زیرا شاهزاده او را درک نمی کند و تنها به ظاهر زیبای او توجه دارد. رز تصمیم می گیرد با کمک دلقک دانا و پری مهربان دوباره به شکل اول برگردد و خودش باشد. او با دلقک ازدواج می کند و هر دو پادشاه را متقاعد می کنند به خردوزی توجه کند و مدرسه ی خردمندان را در کشور راه اندازی کند.

نویسنده از یک افسانه ی قدیمی عامیانه الهام گرفته و با شگردی ساختار شکنانه داستانی فانتزی (افسانه ی نو) را روایت می کند. در این داستان خرد و خردورزی و استفاده از کتاب برای حل مشکلات جایگاه ویژه ای دارد. مد و مدگرایی بیمارگونه نکوهش و زشت شمرده می شود و خردورزی ستایش می شود. شاهزاده خانم داستان تحت تاثیر عملکرد خردمندانه ی دلقک دربار و با نیروی دانایی و خرد که با خواندن و مطالعه به دست آورده، تمام کلیشه های دربار پادشاه را می شکند و دگرگون می کند.

کتاب با کارکرد تربیتی دارد و در رشد اجتماعی خواننده موثر است. داستان برنده ی جایزه ی کریستوفر و برگزیده ی کتابخانه ی مونیخ ( وایت ریونز ) در سال ۲۰۰۳ است.

 

برگردان
کتایون خلیلی
تهیه کننده
ژاله فروهر
سال نشر
۱۳۸۹
ناشران
نویسنده
Margaret Gary, مارگرت گری
ویراستار
لیدا کاووسی
Submitted by editor3 on