شماره‌ دهم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد

موضوع ویژه‌ی این شماره "کتاب تعاملی، سواد چندرسانه‌ای" است. در میزگرد این شماره دکتر حسین نمکدوست و حسین شیخ‌الاسلامی شرکت کرده‌اند و درباره‌ی دنیایی که اپلیکیشن‌ها و ... می‌سازند سخن گفته‌اند.

محور اصلی این گفت‌وگو علاوه بر بررسی تفاوت‌های کودکان دیروز و امروز، دنیای مجازی است که به مدد رسانه‌ها در کنار واقعیت شکل گرفته است.

کیمبرلی رنلدز در مقاله‌ی ادبیات کودک و تحول در شیوه‌ها به بررسی فناوری‌ها و رسانه‌هایی می‌پردازد که ادبیات کودک را دستخوش تغییر و شکل‌های جدیدی به آن اضافه کرده‌اند، شکل‌هایی که قابلیت‌هایی را به ادبیات افزوده است، مانند شکل گرفتن شبکه‌های چند رسانه‌ای. این مقاله را مهدی حجوانی ترجمه کرده است.

مقاله‌ی آینده روشن است به بررسی بازار دیجیتالی کتاب کودک می‌پردازد و با توجه به آمارهایی که ارائه می‌دهد از تمایل کودکان کم سن و سال به کتاب‌های دیجیتالی و ای‌بوک‌ها می‌گوید. ثمین نبی‌پور این مقاله را از دو منبع ترجمه و تلخیص کرده است.

مقاله‌ی دیگر این شماره را آملیا. ک مودی نوشته و فریبا گرانمایه ترجمه کرده است. این مقاله با عنوان کاربرد کتاب‌های الکترونیکی در کلاس‌های پیش‌دبستانی به تاثیری که این کتاب‌ها در سوادآموزی کودکان می‌گذارند اشاره می‌کند.

مقاله‌ی تصویر مذهبی در فضای نشر الکترونیک که به بررسی وضعیت تصویر در آثار الکترونیکی کودک و نوجوان با گونه‌های دینی و کهن می‌پردازد، هر چند ارتباط مستقیمی با موضوع این شماره ندارد، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وضعیت بازار ما در حوزه‌ی آثار الکترونیکی برای کودکان باشد و چالش‌ها و راهبردهای این مسیر را نشان دهد. این مقاله را مهشید دولت و مرجان فروغی تألیف کرده اند.

در این شماره از پژوهشنامه سه مقاله با موضوع آزاد به چاپ رسیده اند.

مقاله‌ی نشانه‌های ملی در تصویرگری معاصر ایران از علی بوذری و اکتای کیهان فر کوشش می‌کند بر اساس تحلیل آثار ششمین دوسالانه‌ی تصویرگری تهران به این پرسش پاسخ دهد که تصویرگران معاصر کتاب کودک در ایران چگونه و بااستفاده از چه منابعی ایرانی‌ بودن را در تصاویرشان نشان می‌دهند.

مریم کوچکی در مقاله‌ی کلیشه‌های جنسیتی و تأثیر آن بر شعر شاعران کودک و نوجوان به بررسی کلیشه‌های جنسیتی در کتاب‌های شعر«خودمان» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخته است.

چگونگی، اما نه چیستی یا چرایی از پری نودلمن مقاله‌ی آزاد دیگر این شماره است که سودابه شکرالله زاده و فاطمه فرنیا آن را ترجمه کرده اند. این مقاله نقدی است بر کتاب چگونگی کارکرد کتاب‌های تصویری.

نقد ویژه‌ی این شماره به سید مهدی شجاعی اختصاص یافته است که کتاب‌هایش در زمینه‌ی ادبیات مذهبی برای کودکان و نوجوانان به چندین چاپ رسیده است. آثار او را روح‌الله مهدی پور عمرانی و شقایق قندهاری نقد و بررسی کرده‌اند.

در تجربه‌ی این شماره، مهدی محمدیان تجربه‌ی خود را در ترویج کتاب‌خوانی نوشته‌ است. در بخش لاک‌پشت پرنده هم، کتاب‌های فصل تابستان سال۱۳۹۲ بررسی شده و فهرستی از بهترین کتاب‌های این فصل آمده است.

Submitted by editor3 on