شماره ششم فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان منتشر شد

ششمین شماره‌ی فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان (تابستان ۱۳۹۴)، با صاحب امتیازی مؤسسه خانه کتاب منتشر شد.

نخستین بخش نشریه نقد کتاب کودک و نوجوان، «سرمقاله» است که سردبیر آن علی کاشفی خوانساری، یادداشتی درباره‌ی انجمن منتقدان کتاب کودک و نوجوان دارد.

در بخش «یادداشت» فصلنامه، علی‌رضا کرمانی – مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان – به بررسی و ارزیابی گذرایی از نوزده «دفتر» منتشر شده نشریه تخصصی روشنان [پژوهش] در بازه فروردین ۱۳۸۸ تا زمستان ۱۳۹۳ به سردبیری خسرو آقایاری که از سوی معاونت پژوهش کانون پرورش فکری... تهیه و تدوین می‌شد، می‌پردازد. (نگاه کنید به یادداشتی درباره «روشنان» در سایت کتابک) وی در پایان یادداشت خود در بازنشر این نشریه، راهی نو را نوید می‌دهد و می‌نویسد:

«بدون شک «روشنان» در راهی نو البته سخت قرار گرفته است. فقر مطالعات فرهنگی حوزه کودکی، فقط یکی از دشواری‌های فراروی روشنان در دوره جدید است ولی امید است روشنان در رویکرد جدید، نشریه‌ای با مشکلات کم‌تر و [...] گامی برای کاستن از فقر ادبیات مطالعات کودکی و مطالعات فرهنگ کودکی باشد.»

سومین بخش فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان، گفت‌وگویی است با احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، درباره‌ی کتاب کودک و نوجوان، سیاست‌گذاری، مدیریت فرهنگی و نشر و نقد کتاب کودک و نوجوان.

در بخش «نقد داستان تألیف»، پنج کتاب تألیفیِ شب شکار نوشته سیامک گلشیری، چوپان کوچک نوشته عبدالرحمان اونق، احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران نوشته علی شجاعی، شهر خیارها نوشته مجید راستی و مگه من چند نفرم؟ نوشته هادی خورشاهیان، از سوی منتقدین مهدی ابراهیمی لامع، حسن پارسایی، سناء ضرابیان، مهدیه سیدنورانی و آزاده نجفیان نقد و بررسی شده است.

در بخش «نقد داستان ترجمه»، نگار پدرام رمانِ چطوری خیلی بدخط بنویسیم نوشته آن فاین، مهدی شعبانی داستان پینوکیو با بازنویسی کریستینه نوستلینگر، ناهید معتمدی کتاب گِل نوشته دیوید آلموند و روح‌الله مهدی‌پور عمرانی کتاب سه قصه نوشته امبرتو اکو را در مقاله‌های‌شان نقد و بررسی کرده‌اند.

در بخش «نقد شعر» فصلنامه کتاب کودک و نوجوان، مصطفی رحماندوست در نوشتار خاله سوسکه‌ای تازه، به بررسی مجموعه شش جلدی خاله سوسکه و آقاموشه نوشته سوسن طاقدیس می‌پردازد. همچنین مریم علایی در مقاله‌ی تصویر هنرمندانه‌ی حس و حال و شیطنت‌های کودکانه، مجموعه شعر دُم گربه‌ها را بکِش سروده طیبه شامانی را بررسی کرده است.

در دو نوشتار بخش «نقد آثار غیرداستانی» این شماره فصلنامه، احمد بیگلریان نقد و بررسی گذرایی دارد بر کتاب قصه‌ی سینماجات عهد بوق تألیف علی کاشفی خوانساری، و در نوشته دوم مریم صفاهانی، گزارشی دارد از بررسی‌ها و ارزیابی‌های گروه علمی شورای کتاب کودک از ۱۰۶ کتاب علمی (تألیفی و ترجمه شده) در سال ۱۳۹۳.

«نقد تصویرگری» هشتمین بخش از فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان است که در نوشتار نخست عطیه‌سادات بخارایی به نقد و بررسی کتاب نظری بر تصویرسازی کتاب کودکان تألیف فاطمه معدنی پرداخته؛ در نوشتار دوم این بخش، ساعده بحرکاظمی نگاه و بررسی به تصویرگری مرضیه رزاقی مدنی بر کتاب آخرین پرواز نوشته محمدرضا یوسفی دارد.

نخستین گزیده‌ی کودکانه‌ی مثنوی، نگاهی به تصحیح و بازنشری از مثنوی‌الاطفال نوشته محمود مفتاح‌الملک مازندرانی (۱۲۲۲ - ۱۲۹۵ ش.)، تنها مقاله‌ای است که در بخش «نقد ویرایش» در ششمین شماره فصلنامه نقد کتاب ... آمده است. این مقاله فرایند همکاری نرگس پدرام و علی کاشفی خوانساری است.

چهل مجلس، چهل حدیث، دومین بخش از مروری بر چهل نشست تخصصی نقد سرای اهل قلم کودک و نوجوان در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (اردیبهشت ۱۳۹۴) است که شبنم میرزین‌العابدین در بخش «نقد شفاهی» آن را گزارش کرده‌.

سیاوش مرشدی در بخش «وضعیت نشر»، به گزارش خود با نام نقد کتاب کودک در سایر کشورها به معرفی شانزده نویسنده و شاعر سرشناس معاصر در حوزه ادبیات کودک در کشور «همزبان و همتبار» تاجیکستان می‌پردازد. 

در نوشتار دوم این بخش، عبدالرحمان اونق به بهانه‌ی موج فانتزی‌نویسی نویسندگان ترکمن، بررسی گذرایی بر پیشینه، تعریف‌ها و کارکردهای گونه ادبی فانتزی دارد و ویژگی‌های این ژانر ادبی را در «داستان‌های بومی ترکمنی» ایران برمی‌شمارد.

دوازدهمین بخش فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان، بخش «نقدشناسی» است. نقد در آیینه مطبوعات این شماره‌ی فصلنامه فهرست گزیده‌ای از مقاله‌های انتشار یافته در حوزه کودک و نوجوان با موضوع‌‌‌های «ارتباطات»، «تصویرگری و نقاشی»، «کتاب و ادبیات» و «مطبوعات» است که در فصل بهار ۱۳۹۴ در مطبوعات کشور چاپ شده. این مقاله‌شناسیِ گزیده را مهرناز ندیری تهیه و تدوین کرده است. 

مینا پورشعبانی در مقاله دیگر این بخش با عنوان جوایز بین‌المللی کتاب کودک، معرفی و گزارشی دارد از پیشینه‌ی جایزه آسترید لیندگرن یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جایزه‌های بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان.

در بخش «نقدپژوهی» این شماره، سه مقاله گنجانده شده که عبارت است از:

مقاله نخست، کوتاه، ساده و مؤثر؛ بررسی کتاب مبانی ادبیات کودک و نوجوان نوشته محمدرضا سرشار، مقاله دوم، کتاب‌های نظری ادبیات کودک و نوجوان [ایران] در نیمه اول دهه‌ی چهل، و مقاله سوم، فهرست توصیفی از کتاب‌های نظری هنر و ادبیات کودک و نوجوان منتشر شده در فصل بهار ۱۳۹۴.

مقاله پژوهشی نقش جنس مؤنث در آثار علی‌اصغر سیدآبادی، داستان‌ها و قصه‌ها (۱۳۹۰-۱۳۸۵) در بخش «پرونده» نشریه آورده شده‌است. این مقاله را محمد همایون‌سپهر و مهناز کشتکارباقری با همکاری یکدیگر نوشته‌اند.

مقاله نگاهی به تصویرگری دو کتاب، بررسی و نقد محمدعلی بنی‌اسدی است بر ایده داستانی و تصاویر و شیوه تصویرگری در دو کتاب این یک حلزون است؟ و این یک بچه گربه است؟ به نویسندگی و تصویرگری گویدو وان گن‌کتن.

مقاله دومِ بخش «نقد دیروز»، وب‌گردی در دنیای داستان است که مریم خدابین کتاب این وبلاگ واگذار می‌شود نوشته فرهاد حسن‌زاده را نقد و بررسی کرده‌است.

«گوناگون» عنوان بخش شانزدهم و پایانی فصلنامه بازتابی است از اخبار داخلی و خارجی کتاب کودک و نوجوان (خرداد تا امرداد ماه ۱۳۹۴).

در لابه‌لای هر بخش از فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان بخشی با نام «تازه‌های نشر» آمده است که به معرفی کتاب‌شناسی همراه با تصویر روی جلد و گزارشی کوتاه از کتاب‌های تازه منتشر شده می‌پردازد. در این شماره، چهارده کتاب معرفی شده است.

دوستداران و دست‌اندرکاران ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان می‌توانند ششمین فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان را با ۲۸۰ صفحه و بهای شش هزار تومان خریداری و مطالعه کنند.

نویسنده
مسعود میرعلایی
Submitted by editor3 on