شمار معلولان در جهان روبه افزایش است

 بر اساس یک گزارش جهانی درباره جمعیت افراد معلول، تعداد این افراد در جهان روبه افزایش است. 

نخستین گزارش جهانی درباره افراد معلول جهان، نشان می دهد اکنون یک میلیارد نفر معلول در جهان وجود دارد.

بر اساس این گزارش جدید که سازمان بهداشت جهانی آن را منتشر کرده است، در دهه ۱۹۷۰، ده درصد جمعیت جهان، معلول بودند. آمار جدید نشان می دهد که این نسبت به ۱۵ درصد رسیده است. با این که در سال های اخیر، تلاش بسیاری برای برابری حقوق و امکانات معلولان با دیگر افراد انجام شده است، اما گزارش سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی نشان می دهد که معلولان هنوز در بسیاری جاها، شهروندان درجه دو به شمار می روند. 

شمار معلولان در جهان روبه افزایش است

براین اساس، از هر پنج فرد دارای ناتوانی جسمی، یک تن با مشکلات جدی در زندگی روزمره روبه رو است. در کشورهای پیشرفته، کودکان معلول، کمتر از کودکان عادی، به مدرسه می روند و به آموزش خود ادامه می دهند. همچنین ۴۴ درصد از معلولان در مقایسه با ۷۵ درصد از افراد سالم جامعه، به استخدام در می آيند.

در این گزارش، ننگ دانستن معلولیت و احساس ترحم به معلولان، تبعیض، کمبود مراکز درمانی و بازپروری، دشواری در جابجایی،‌دسترسی به اطلاعات و مکان های مختلف به عنوان مشکلات افراد معلول در زندگی اجتماعی شان عنوان شده است. 

در کشورهای در حال توسعه، وضع از این هم بدتر است. تام شکسپیر، یکی از تهیه کنندگان گزارش جهانی درباره معلولیت، گفته پیام روشن گزارش این است که هیچ کشوری به درستی حقوق معلولان را رعایت نمی کند. 

شمار معلولان در جهان روبه افزایش است

به گفته تام شکسپیر، تکان دهنده ترین بخش این گزارش، مشخص شدن تبعیض در ارائه خدمات درمانی برای معلولان و افراد سالم است. گزارش نشان می دهد بسیاری از افراد معلول در کشورهای مختلف، در انزوا روزگار می گذرانند و با مشکلات مالی روبه رو هستند و فعالیت های روزمره را به دشواری انجام می دهند. بسیاری از آن ها هم از نگرانی و تنش رنج می برند و خودباوری لازم برای حضور در جامعه را در خود سراغ ندارند. 

دکتر مارگارت چان، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی درباره این گزارش گفته که همه ما در بخشی از زندگی خود ممکن است برای مدتی و یا به طور دائم دچار معولیت شویم. باید تلاش کنیم تا مشکلات و موانع را از راه زندگی این بخش از جامعه انسانی برداریم و برابری را جایگزین آن کنیم.  

Submitted by admin on