شنیدن صدای جنگل

بسیاری از کودکان نابینا شاید تجربه چندانی از حضور در طبیعت نداشته باشند و دانسته هایشان به آنچه در کلاس ها می آموزند خلاصه شود.

یک عکاس ژاپنی به تازگی کتابی منتشر کرده که در آن عکس هایی از تجربه حضور کودکان نابینا در یک جنگل و احساس و درک آن ها از طبیعت را نمایش می دهد.

عکس های منتشر شده در این کتاب که نام " آیا صدای جنگل را می شنوی ؟ " را بر خود دارد، به یک پروژه جنگل درمانی در ژاپن بر می گردد که از سال ۲۰۰۴ آغاز شده و تا پایان سال ۲۰۰۸ ، هشتاد و هفت دانش آموز نابینای مدارس شهر توکیو و دیگر مناطق ژاپن را در قالب یازده برنامه در تورهای یک روزه حضور در طبیعت که شاید برای بسیاری از این کودکان نخستین تجربه طبیعت گردی باشد، شرکت داده است.

هیروشی سوگا، عکاس ۶۹ ساله که در این برنامه ها با کودکان همراه بوده تلاش کرده است تا برخورد آن ها را با جلوه های طبیعت در عکس هایش نشان دهد. یکی از عکس ها کودکانی را نشان می دهد که گوش هایشان را به درخت ها چسبانده اند تا صدای مکیدن آب توسط درخت را بشنوند. در عکس دیگری آن ها گیاهان را بو می کشند و یا ریزش برگ ها را بر بدنشان احساس می کنند. با دیدن عکسی از پسری که از درختی بالا رفته و یا بچه هایی که تا نیمه در برگ های ریخته درختان فرو رفته اند می توان لذتی را که کودکان نابینا از بودن در طبیعت و برقراری ارتباط با آن برده اند احساس کرد.

Submitted by editor6 on