شنیدن در کتابخانه: آمیختن موسیقی و ادبیات برای پرورش عشق به یادگیری در کودکان

بیش از هفتاد کودک، پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ و علاقه­ مندان در شعبه جکسون کتابخانه منطقه استارک کانتی (SCDL) برای شنیدن برنامه داستان آهنگین با نام "شنیدن در کتابخانه" هیجان زده چشم به راه بودند. این برنامه پیش از این در ده شعبه از کتابخانه­ های منطقه اجرا شده بود.

Unknown Object

کودکان به کتابخانه آمده بودند تا در کنار تری بنِدِکی کتابدار کودکان و سه نوازنده از گروه ارکستر سمفونیک کانتون – سینتیا وارن (ساز اوبوئه)، تام پلینسکی (ساز ترومبون) و تام پلبان (ساز ویولا) - داستان و موسیقی بشنوند و بیش­تر درباره ابزار و سازهای موسیقی یاد بگیرند.

به گفته کتی کیبلر، مدیر کتابخانه جکسون، روشن بود که کودکان از اجرای برنامه لذت می­ برند. بیش­تر کودکان پیش دبستانی بودند و سن آن­ها بین ۲ تا ۵ سال بود.

کیبلر می­ گوید:" این فرصت بسیار بزرگی برای اعضای جوان کتابخانه جکسون است که شاهد همکاری کتابداران و نوازندگان باشند". 

همکاری بین کتابخانه و ارکستر سمفونیک کانتون، موسیقی و ادبیات کودک را به هم پیوند داده است. همان­طور که کتابدار با صدای بلند برای کودکان داستان می­ خواند، نوازندگان نیز با سازهایشان داستان را همراهی می کنند. 

نوازندگان در فاصله زمانی میان داستان­ ها، سازهای خود را به کودکان نشان می ­دهند و به آن­ ها می­ آموزند که هر ساز چگونه کار می­ کند و صداها چگونه تولید می شوند.

این برنامه یک برنامه دوست داشتنی در کتابخانه­ هاست. بِندِکی می­ گوید:" همه ما این برنامه را دوست داریم، زیرا ادبیات و موسیقی را ترکیب کرده است و کودکان را به خوبی با خود همراه می­ کند. بیش­تر کودکان، نخستین بار است که یک ساز می­ بینند و با صدا و شیوه کار یک ساز واقعی از نزدیک آشنا می­ شوند".

کتابداران و نوازندگان برای هماهنگی میان داستان و موسیقی مدتی با هم تمرین می­ کنند.

ان وتمور پوکانسکی، هماهنگ کننده برنامه کتابخانه منطقه، با لیزا بویر، مدیر آموزش و روابط اجتماعی ارکستر سمفونیک کانتون، برای انتخاب کتاب همکاری می­ کنند. این کتاب­ ها، "کاکل قرمزی وسط کتاب خواندن پدرش می پرد" اثر دیوید اِزرا استین، "موطلایی و تنها یک خرس" اثر لی هاجکینسون و "سه خوک کوچولو و چند گرگ بد" اثر مارک تیگ بودند. "لالایی" از "سلام مرا به برادوی برسان" اثر جرج مک کوهان و "پیتر و گرگ" اثر پروکوفیف، قطعاتی بودند که برای این برنامه انتخاب شده بودند.

بویر گفت که کودکان داستان­ ها را خیلی پسندیدند و البته موسیقی را نیز دوست داشتند.

او می­ گوید: این برنامه با افزودن یک بُعد جدید یعنی موسیقی، کودکان را برای خواندن در سنین پایین تشویق می­ کند افزون بر این یکی دیگر از هدف­ های آن­ ها، علاقم مند کردن کودکان به موسیقی است.

دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor3 on