شورای کتاب کودک، ۴۹ ساله می شود

مراسم چهل و نهمین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک، چهارشنبه ۱۷ اسفند از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در تالار اجتماعات حسینیه ارشاد تهران برگزار می شود.

در این مراسم، کتاب "تصویرگری کتاب های کودکان: تاریخ، تعریف ها و گونه ها" نوشته زهره قایینی همراه با "روزشمار کودکی"، که به عنوان سالشمار امسال شورای کتاب کودک در نظر گرفته شده است، رونمایی می شود. در این برنامه هم چنین پیام روز جهانی کتاب کودک، به شکل تقویم – نشانه کتاب در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

شورای کتاب کودک را ۳۷ تن از صاحبان اندیشه و فرهیختگان در زمینه آموزش و پرورش و ادبیات کودک در سال ۱۳۴۱ بنیان گذاشتند. توران میرهادی، یکی از بنیان گذاران شورای کتاب کودک است که اکنون در ۸۵ سالگی، به طور خستگی ناپذیر برای تهیه و تدوین فرهنگ نامه کودکان و نوجوانان کوشش می کند. او  با فعالیت هایش در شورای کتاب کودک و مدرسه فرهاد، تاثیر بزرگی بر آموزش و پرورش و ادبیات کودکان در ایران بر جای گذاشته است. یک هفته پیش از چهل و نهمین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک، عصر امروز، دهم اسفند، انجمن زنان پژوهشگر تاریخ ایران، مراسم بزرگداشتی برای سال ها فعالیت او برگزار می کند.

شورای کتاب کودک، ۴۹ ساله می شود

شورای کتاب کودک از زمان تاسیس تاکنون به شکل نهادی مستقل و ناسودبر، برای ترویج و گسترش کمی و کیفی ادبیات کودک در ایران فعالیت کرده است. فعالیت های شورای کتابک کودک به شکل گروهی و داوطلبانه اجرا می شوند و هر سال، نیروهای جوان و مشتاقی با گذراندن "کارگاه آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان" در شورا، به خانواده کوشندگان فرهنگ و ادبیات کودکان ایران می پیوندند.

برگزاری کارگاه آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان، انتشار فهرست سالانه کتاب های مناسب و با کیفیت کودکان و نوجوانان در گونه های مختلف و تالیف و تدوین فرهنگنامه کودکان و نوجوانان از مهم ترین فعالیت های شورای کتاب کودک در سال های فعالیتش تاکنون بوده است. شورای کتاب کودک از سال ۱۳۴۳ به عنوان نماینده ایران در دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، برگزیده شده و در همکاری با این سازمان جهانی نیز فعالیت می کند. دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، نهادی بین المللی است که می کوشد سازمان های ادبیات کودک در کشورهای مختلف را به یکدیگر پیوند دهد.

Submitted by admin on