شورای کتاب کودک و جايزه جعفر پايور

 شورای کتاب کودک به منظور تشویق بازنویسان و بازآفرینان ادبیات كهن فارسی مكتوب و شفاهی كه آثار ارزشمندی را برای كودكان و نوجوانان پدیدآورده اند، جایزه ای با عنوان جعفر پایور بنیان نهاده است. 

 جایزه برگزیدگان تعداد دو سكه بهار آزادی است که از سوی فروغ الزمان جمالی همسر شادروان جعفر پایور در اختیار هیات مدیره شورای كتاب كودك قرار می گیرد و هر سال طبق آئین نامه مصوب در جلسه سالگرد شورا به دارندگان شرایط اهدا گردد.

آیین نامه این جایزه در شش بند و چهار تبصره در جلسه هیات مدیره شورای كتاب كودك در تاریخ ۴ دی ماه ۱۳۷۸ مورد تصویب قرار گرفت.
گروه بررسی "آثار بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات كهن برای كودكان و نوجوانان" با تایید
فروغ الزمان جمالی (مؤسس جایزه)، نامزد دریافت این جایزه را از میان آثار چاپ شده سال انتخاب و با ذكر دلایل به كمیته بررسی، پژوهش و نقد شورای کتاب کودک معرفی می كند.
كمیته بررسی، پژوهش و نقد، آثار را در اختیار كمیته جوایز شورا قرار می دهد و این كمیته مسئولیت تایید نهایی و معرفی بازنویس / بازآفرین به شورای برنامه ریزی و اجرایی ادبیات كودكان و نوجوانان را برعهده می گیرد.
در این جایزه ادبیات داستانی بر آثار مستند الویت دارد و بازنویسی از منابع در حوزه دین و زندگینامه را نیز در بر می گیرد. و پیشنهادهای گروه بررسی كتاب های دینی و گروه بررسی زندگینامه ها به گروه ادبیات كهن در این انتخاب مورد توجه قرار می گیرد.
این جایزه برای اولین بار در مراسم سالگرد شورای کتاب کودک، (۱۱ اسفند۱۳۸۷) اعطا می شود.
نشان خاصی از طرف شورا با نام جایزه طراحی شده و همراه با لوح و جایزه نقدی به فرد برگزیده اهدا می شود و تصویر نشان و لوح برای چاپ های بعدی آثار در اختیار ناشر قرار می گیرد.
جعفر پایور سال ۱۳۲۴ در تهران به دنیا آمد. او در رشته کارگردانی و دراماتوروژی دانشگاه هنرهای زیبا به تحصیل پرداخت و پس از تحصیل به تدریس ادبیات، اسطوره و تاریخ در دانشگاه مشغول شد و با فرهنگنامه کودک و نوجوان، فرهنگستان ادب فارسی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری کرد.او بین سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۵ بیش از ۲۰ مقاله در حوزه ادبیات نوشت. "بازآفرینی و بازنویسی در ادبیات کودک و نوجوان"، "روش های بازنویسی، بازآفرینی و بازپرداخت در ادبیات" و تعداد زیادی مقاله و تحقیق و پژوهش دیگر در شورای کتاب کودک، پژوهشنامه کودک و نوجوان، کتاب ماه کودک و نوجوان و ... از آثار او در حوزه ادبیات است. پایور سال ۱۳۸۰ جایزه مطبوعات را برای مجموعه مقالات خود دریافت کرد و سال ها در پیوند ادبیات کهن و ادبیات روز ایران کوشش کرد که بخشی از تلاش هایش در کتابی با عنوان " شیخ در بوته " ارائه شده است. جعفر پایور سال ۱۳۸۵ از دنیا رفت.
 

 

 

 

Submitted by editor6 on