عباس کیارستمی کارگردان «خانه دوست کجاست» درگذشت

عباس کیارستمی، کارگردان فیلم هایی همچون «نان و کوچه» و «خانه دوست کجاست» عصر ۱۴ تیرماه در سن ۷۶ سالگی درگذشت. او پیش از ساخت فیلم‌های مطرح برای مخاطبان بزرگسال، چندین فیلم برای کودکان ساخت. همچنین بسیاری از ساخته‌های او را آثاری درباره کودکان تشکیل می دهد.

کیارستمی متولد اول تیرماه ۱۳۱۹ در تهران بود. او در رشته نقاشی در مقطع کارشناسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، فارغ‌التحصیل شد. کیارستمی افزون بر کارگردانی فیلم‌هایی که در عرصه بین‌المللی به افتخارات و جوایز معتبری دست یافت، در عرصه فیلمنامه‌نویسی، تهیه‌کنندگی‌‌‌، تدوین و عکاسی بین‌المللی در جهان سینما نیز آثار متعددی را از خود به جای گذاشت. 

او به دعوت فیروز شیروانلو، نخستین مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فعالیت خود را در کانون آغاز کرد. ساخت فیلم «نان و کوچه» در سال ۱۳۴۹، شروع همکاری کیارستمی در زمینه ساخت فیلم با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود  که تندیس طلایی پنجمين فستيوال جهاني فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان در تهران در سال ۱۳۴۹، را از آن مرکز سينمايي کانون کرد. پس از آن فیلم کوتاه «زنگ تفریح» را در سال ۱۳۵۱ ساخت. کم‌کم کانون به مرکزی برای ساخت فیلم‌هایی نظیر «دونده»، «باشو «غریبه کوچک» تبدیل شد.

کیارستمی از جمله افرادی بود که بارها در فیلم‌هایش از نظام آموزش و پرورش رسمی انتقاد کرد. فیلم کوتاه «راه حل»، مستند «مشق شب» و فیلم سینمایی «اولی‌ها» فیلم‌های نماینده این دیدگاه هستند. 

کیارستمی جایزه‌های بسیاری را در طول سال‌های فعالیت هنری خود دریافت کرد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره کن برای فیلم «طعم گیلاس» در سال ۱۹۹۷ و جایزه یوزپلنگ برنزی جشنواره لوکارنو اشاره کرد. وی همچنین در سال ۲۰۰۳ توسط روزنامه گاردین چاپ لندن، در زمره بهترین کارگردانان جهان و در مقام ششم جای گرفت.

نان و کوچه (سال ۱۳۴۹)، زنگ تفریح (سال ۱۳۵۱)، تجربه (سال ۱۳۵۲)، مسافر (۱۳۵۳)، من هم می‌توانم (۱۳۵۴)، رنگ‌ها (۱۳۵۴)، دو راه حل برای یک مسئله (۱۳۵۴)، لباسی برای عروسی (۱۳۵۵)، از اوقات فراغت خود چگونه استفاده کنیم (۱۳۵۶)، راه حل (۱۳۵۶)، بزرگداشت معلم (۱۳۵۶)، دندان درد (۱۳۵۹)، همسرایان (۱۳۶۱)، با ترتیب یا بدون ترتیب (۱۳۶۲)، همشهری (۱۳۶۲)، اولی‌ها (۱۳۶۴)، خانه دوست کجاست؟ (۱۳۶۵)، مشق شب (۱۳۶۷)، زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰) فیلم‌هایی است که این فیلمساز برجسته ایرانی برای کودکان یا درباره آن‌ها ساخت.

 

منبع
روزنامه شرقکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
Submitted by editor71 on