عروسک‌ها در «باغ قصه‌ها» سخن می‌گویند

گروه راز گردونه، دوشنبه‌ی هر هفته برنامه‌ی «باغ قصه‌ها» را برای کودکان و نوجوانان در موزه‌ی ملی ملک به اجرا درمی‌آورد.

در ادامه، گزارش لیلا کفاش‌زاده، از اعضای گروه راز گردونه را درباره‌ی تجربه‌ی برنامه‌ی «باغ قصه‌ها» می‌خوانید:

«وقتی یازده ساله بودم و قصه‌ی «عروسک سخنگو»ی صمد بهرنگی را می‌خواندم هیچ وقت فکر نمی‌کردم یک روز عروسکی سخنگو شود. آن هم در یک موزه!

دوشنبه‌های موزه ملک، همچنان پر است از شگفتی و اعجاز؛ اعجاز عروسک‌ها و دل‌های صاف و صادقانه کودکان که نه با لب‌هایشان که با چشمانشان می‌خندند وقتی عروسک استاد نقاش ناگهان از پشت پرده سر بیرون می‌آورد! میرزا محمد را می‌گویم!

موزه مکانی است برای یادگیری و یادگیری از طریق بازی و نمایش، یکی از ماندگارترین انواع آموزش است. باغ قصه‌های موزه ملک زندگی میرزامحمد یا همان کمال‌الملک ایران را برای کودکان از زبان عروسک بازگو می‌کند. از خاطرات کودکی و مهربانی مادرش، تپه‌ی زیبای کنار خانه‌اش، راهیابی‌اش ‌به دارالفنون، نقاش دربار شدنش و از کمال‌الملک شدنش و تلاش پنج ساله‌ای که برای کشیدن تابلوی تالار آینه کرده ... بچه‌ها می‌شنوند و یادشان نمی‌رود که یک روز در موزه‌ای به نام ملک، عروسکی سخن گفت.

کودکان با آثار فاخر هنری از طریق بازی و هنر آشنا می‌شوند.کودکان در برابر چشمان ناباور معلمانشان که شک دارند این روش جواب بدهد، کولاژهایی زیبا از آثار نقاش بزرگ ایرانی خلق می‌کنند. آن‌ها نقاشی‌های کمال‌الملک را زندگی می‌کنند و با گوشه گوشه‌ی نقاشی بازی می‌کنند؛ با مثلث و دایره و مستطیل به کشف نقاشی نائل می‌شوند و موزه می‌شود مکانی برای یادگیری. بیست، نوزده یا چهاردهی در کار نیست. به قول خانم میر هادی، هیچ انسانی رقیب هیچ انسانی نیست؛ پس برای یادگیری نیازی به رقابت نیست. کودکان با یک قیچی و یک تیوپ چسب، کار گروهی را در صلح و صفا تجربه می‌کنند و عجیب شادند!»

برنامه‌ی «باغ قصه‌ها» دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۱ برای کودکان و نوجوانان در موزه‌ی ملی ملک اجرا می‌شود.

مدرسه‌ها می‌توانند از این برنامه به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

 

موزه ملی ملک

 

موزه ملک

 

موزه ملی ملک

 

دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on