عشق ما به بچه ها عشق واقعی است!

در این خاک، در این مزرعه پاک، به جز عشق به جز مهر دگر هیچ نکاریم"

یحیی مافی، یکی از بنیان گذاران و عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک، هنگامی که به عنوان نخستین سخنران مراسم چهل و هفتمین سالگرد آغاز به کار شورا سخن می گفت، این بیت را بر زبان راند. بیتی که او آن را شعار نانوشته شورای کتاب کودک نامید.شعاری که به باور او معنی و مفهوم فعالیت های کوشندگان شورا و علاقه مندان به کودکان ایران را به خوبی بیان می کند.

عصر روز دوم اسفند، دوستان شورای کتاب کودک و دوست داران کودکان ایران زمین، از کوشندگان و نویسندگان و ناشران، تا بزرگانی که بانیان تشکیل شورا هستند و دوست داران شورا و کتابداران و کودکانی که از روستاهای خراسان و سیستان و بلوچستان آمده بودند، در حسینیه ارشاد تهران گرد آمدند تا با برگزاری مراسمی، آغاز چهل و هفتمین سال فعالیت شورای کتاب کودک را گرامی بدارند.
در این مراسم، یحیی مافی، توران میرهادی و نوش آفرین انصاری از بیشتر از چهار دهه فعالیت شورا در دو بخش فرهنگنامه و کتابخانه تحقیقاتی سخن گفتند. فعالیتی که به باور یحیی مافی، هرگز در نشیب نیفتاده و همواره در فراز حرکت کرده است.

عشق ما به بچه ها عشق واقعی است

آقای مافی، مخاطبان فرهنگنامه کودک و نوجوان را بیست میلیون دانش آموز و خانواده ها و آموزگاران آن ها دانست و از همگان  درخواست کرد تا  برای قرار گرفتن این منبع با ارزش در دستان کودکان و آموزشگاه های سراسر کشور، بکوشند. او گفت فرهنگنامه هدیه ای است که باید در دل خانواده ها جا بگیرد. فرهنگنامه هدیه ای است برای همه خانواده ها.
توران میرهادی هم از سرعت عمل بی سابقه در تالیف فرهنگنامه در سال ۸۸ سخن گفت. جلد ۱۲ و ۱۳ فرهنگنامه در این سال آماده شدند و کار تالیف چهار جلد دیگر (جلدهای ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷) نیز به طور همزمان به پیش می رود. او نیز به نیاز دست اندرکاران فرهنگنامه  در دریافت واکنش کودکان نسبت به این کتاب مرجع و شناخت نيازهاي مخاطبان از سوي آن ها  اشاره كرد .
سپس نوش آفرین انصاری برای ارائه گزارش کوتاه خود  از وضعیت کنونی شورا و فعالیت هایی که در شورا در جریان است، با استفاده از شگرد  جاروی جادوگری قصه ها ، پنهان از دیده ها، به شورا سفر کرد و فعالیت های شورا و خانه کتابدار کودک و نوجوان را در پيش چشمان حاضرين نمايان كرد.
در بخش اهداي جوايز، جایزه جعفر پایور برای اثر برتر در زمینه بازآفرینی و بازنویسی آثار کهن ادبیات ایران، به کتاب "طوطی و بازرگان" به نویسندگی آتوسا صالحی اهدا شد. این کتاب به سبب  معرفی میراث کهن ادبی ایران (داستانی از مثنوی مولانا) به نوجوانان و موفقیت در انتقال عرفان مولانا به گونه ای امروزی و مناسب برای نوجوانان، از سوی شورا برای دریافت این جایزه برگزیده شد.

عشق ما به بچه ها عشق واقعی است

در بخشی دیگر از مراسم، گزارشی از طرح توسعه کتابخانه های کودک و نوجوان کشور ارائه شد و شهلا افتخاری به عنوان مسئول کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک، از دلیل آغاز فعالیت های شورا برای گسترش کتابخانه های کودک و نوجوان سخن گفت. او به نخستين نمایشگاه کتاب های کودکان شورا كه در سال ۱۳۴۱برپا شد اشاره كرد كه  با استقبال بسیار کودکان روبرو شد و دست اندکاران شورا دریافتند که کودکان هرگز از خواندن خسته نمی شوند و دلیل کتاب نخواندن آن ها این است که کتابی برای خواندن نمی یابند. به باور افتخاری از آن پس بود كه شورا، کوشش برای گسترش کتابخانه های کودکان را آغاز کرد . او ابراز تاسف كرد كه اکنون پس از سال ها تلاش، هنوز در بسیاری از شهر ها و روستاهای ایران کودکان به کتاب های مناسب دسترسی ندارند. افتخاري ياد آور شد كه شورا بار سنگین مسئولیت خود در تلاش همیشگی برای این که کودکان بیشتر و بیشتری با سلیقه و ویژگی های گوناگون به کتاب های مناسب و مورد علاقه شان دسترسی پیدا کنند، را همواره احساس می کند. اما دو پیشنهاد را که سال ها پیش از این، برای گسترش فرهنگ خواندن میان کودکان و نوجوانان مطرح کرده بود، هنوز بهترین راه برای برطرف شدن مشکلات می داند: ایجاد کتابخانه های کوچک در دبستان و دبیرستان و قرار دادن ساعتی برای کتابخوانی در مدرسه ها.
 
مراسم، با گزارش شکوه حاج نصرالله از نتیجه کار گروه های بررسی شورا در سال کاری ۸۶-۸۷ ادامه يافت . او گفت که در این سال، ۹۰۰ کتاب در گروه های بررسی شورا، بررسی شده است.  مهم ترین نکته در گزارش حاج نصرالله از وضعیت نشر در سال ۸۶- ۸۷، کمبود قابل توجه کتاب های مناسب برای کودکان پیش از دبستان بود. بر اساس این گزارش، در میان کتاب های بررسی شده در شورا، شمار کتاب هایی که به طور ویژه برای کودکان پیش دبستانی به صورت تصویری و یا داستان، تالیف و یا ترجمه شده باشند، بسیار ناچیز است.
در پایان، از کودکانی که در سالن بودند دعوت شد تا لوح های تقدیر شورا برای کتاب های ویژه را به ناشران و نویسندگان اهدا کنند. ۱۸ کودک که از سیستان و بلوچستان میهمان شده بودند در کنار کودکانی که با خانواده ها یشان به مراسم آمده بودند قرار گرفتند و لوح ها را به برگزیدگان اهدا کردند.  
در حاشیه مراسم، کتابک از آقای مافی و خانم میرهادی خواهش کرد تا به عنوان پایه گذاران شورای کتاب کودک، دیدگاه و احساس خود را پس از سپری شدن ۴۶ سال پرحاصل از فعالیت های شورا با مخاطبان کتابک سهیم شوند و آن دو چنین گفتند:
آقای مافی: "ما از شما بسیار شادتریم. شادتریم زیرا دوران سیاه و تاریک را دیده و پشت سر گذاشته ایم. دورانی که کودکان کتاب های بسیار اندکی برای خواندن در اختیار داشتند و حالا دوران روشنی را می بینیم که کتاب های بسیار برای کودکان و نوجوانان تالیف و ترجمه می شود. هرچند که همه آن ها از کیفیت مناسب برخوردار نیستند اما حرکت را روبه پیشرفت می بینم. امروز به کودکان و نیازهای آن ها بیشتر و بیشتر توجه می شود." 
خانم میرهادی: "شما رگه و پیام اصلی فعالیت های شورا را در سرود شورا می توانید بیابید. هیچ یک از ما هیچ گاه به دنبال شهرت نرفتیم، هیچ یک از ما هیچ گاه به دنبال ثروت نرفتیم. هیچ یک از ما هرگز از دیگری استفاده نکردیم و همه تنها در اندیشه خدمت بودیم. عشق ما به بچه ها عشق واقعی است. نسل جوان ایران برای ما با ارزش ترین گنجینه به شمار می رود. در طول این سال ها، هر قدمی که برمی داشتیم، نگاه خانم انصاری به این قدم نگاهی بود که به همه ما انرژی می داد و دانستیم که می توانیم. ما از مشکلات نترسیدیم و همواره در حال یادگرفتن هستیم." 
 

Submitted by editor6 on