عصای سفید آب‌نباتی در خانه کتابدار کودک و نوجوان!

۱۲ آذر، یا سوم دسامبر، روز جهانی معلولین بود. به این مناسبت، دیروز، ۱۴ آذر، "جشن دوستی" در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار شد.

۸۰ کودک از همه گروه‌های سنی در این جشن شرکت داشتند. در جشن دوستی، کودکان سالم شرکت کردند تا با شیوه زندگی هم‌سالان با نیازهای ویژه شان بیشتر آشنا شوند. کودکانی که به سبب نابینایی یا کم بینایی و یا ناشنوایی نیازهای ویژه ای دارند و زندگی را با شیوه‌ای متفاوت از کودکان دیگر سپری می‌کنند.

کودکان حاضر در جشن، چند بازی انجام دادند تا بیاموزند کسی که ازهمه ی توانایی‌های خود نمی‌تواند استفاده کند چه محدودیت هایی دارد و چگونه باید از دیگر حواس خود کمک بگیرد.

در یکی از این بازی‌ها، از کودکان خواسته شد تا یک روزنامه باطله را با یک دست خود فشرده کنند و سپس آن را با همان دست باز کنند. به این ترتیب کودکان دریافتند که هم سالان‌شان که تنها یک دست دارند انجام دادن کارها برای‌شان کمی دشوارتر است.

جشن دوستی در خانه کتابدار کودک و نوجوان

در یک فعالیت دیگر، کودکان به دو گروه تقسیم شدند. آن‌ها باید یک توپ زنگوله دار را با یک دست به طرف هم هل می‌دادند. سپس، کودکان بزرگ‌تر با چشمان بسته همین کار را تکرار کردند . این بازی به کودکان یاد آورشد که کودکان نابینا از حس شنوایی خود برای خیلی از کار ها کمک می‌گیرند. در حین بازی هر بچه ای که چشمانش بسته بود یک راهنما داشت تا به او کمک کند تا مسیر توپ را تشخیص دهد. به بچه ها توضیح داده شد که افرادی داوطلبانه به عنوان راهنما در موسسات مخصوص افراد نابینا فعالیت می‌کنند تا در هنگام شرکت در آزمون‌های مختلف و یا استفاده از کتابخانه‌ها و در کارهای دیگر، به افراد نابینا کمک کنند.

در پایان جشن هم کودکان با شیرینی‌هایی که به شکل عصای سفید تهیه شده بودند، پذیرایی شدند.

کودکان با شیرینی به شکل عصای سفید پذیرایی شدند

Submitted by admin on