"فارابی" درارمنستان رونمایی شد!

کتاب فارابی، نوشته عباس جهانگیریان در ارمنستان منتشر و رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کتاب در محل کانون نویسندگان جمهوری ارمنستان با حضور رئیس و هیات رئیسه کانون، شماری از اعضا و سفیر ایران در ارمنستان و بدون حضور نویسده کتاب رونمایی شد.
این کتاب، که قرار است به زودی در قزاقستان نیز ترجمه و منتشر شود، با همت انتشارات مدرسه در سال ۸۵ برای نخستین بار منتشر شده است.

کتاب فارابی دومین اثر عباس جهانگیریان است که در جمهوری ارمنستان منتشر می شود. پیشتر رمان "هامون و دریا"ی این نویسنده با ترجمه آندرانیک چخومیان، و با مقدمه ای از رئیس آکادمی علوم و ادبیات ارمنستان، در این کشور منتشر شده بود.
فارابی از سری آثار تاریخی جهانگیریان است که در قالب رمان تاریخی ( به بیان نویسنده، رمان واره) به معرفی مشاهیر ایران برای نوجوانان می پردازد.

در جهان فلسفه و منطق، ارسطو را معلم اول و فارابی را معلم دوم می نامند. او در معرفی، شرح، تفسیر و آسان کردن مفاهیم فلسفی، نقش اساسی دارد به گونه ای که ابن سینا گفته است فهم آثار ارسطو و افلاطون برایش دشوار بوده و پس از خواندن شرح های فارابی بر آثار ارسطو و افلاطون است که به عمق اندیشه های این دو فیلسوف یونانی پی می برد. از همین روست که ابن سینا و ابن رشد را از شاگردان فارابی خوانده اند و او را از بنیان گذاران فلسفه اسلامی می شناسند.

فارابی در عرصه موسیقی نیز نخستین فردی است که درباره موسیقی پژوهشی جامع انجام داده و کتابی درباره انواع سازها، الحان و آواها به نام موسیقی کبیر تالیف کرده است. این کتاب هنوز پس از ۱۲۰۰ سال، در مراکز آموزشی جهان استفاده می شود و از آن به عنوان یک مرجع معتبر یاد می شود.

براساس این خبر قرار است مرکز پویانمایی صبا یک فیلم سینمایی بر اساس این کتاب تولید کند. عباس جهانگیریان مولف کتاب، مشغول نگارش فیلمنامه ای با محوریت موضوع این کتاب است.
 

Submitted by editor6 on