فرهاد حسن‌زاده، نامزد جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸

شورای کتاب کودک، فرهاد حسن‌زاده را به عنوان نامزد ایرانی جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ برگزید.

شورای کتاب کودک، پس از ماه‌ها بررسی در گروه تألیف و شورای اجرایی و برنامه‌ریزی و همچنین بهره‌گیری از مشاوره‌ها و نظرهای متخصصان، از میان نویسندگانی که آثارشان با معیارهای کلی جایزههانس کریستین اندرسن هم‌خوانی داشت، فرهاد حسن‌زاده را به عنوان نامزد ایرانی جایزه جهانی هانس کریستین آندرسن ۲۰۱۸ انتخاب کرد.

فرهاد حسن‌زاده از سال ۱۳۶۸ به طور جدی وارد عرصه ادبیات کودکان و نوجوانان شد.تا کنون بیش از هشتاد عنوان کتاب در قالب‌های مختلف از این نویسنده به چاپ رسیده است. از جمله آثار برگزیده او می‌توان به کتاب‌هایی نظیر «قصه‌های کوتی کوتی»، «هستی»، «این وبلاگ واگذار می‌شود»، «غوره‌ها تشنه‌اند» و «خیس باران می‌شوم» اشاره کرد. حسن‌زاده جوایز معتبر بسیاری را همانند برگزیده انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک برای کتاب «کنار دریاچه نیمکت هفتم» و تقدیری کتاب سال ایران در بخش کودک و نوجوان برای کتاب «آقا رنگی و گربه ناقلا» در سال ۸۶، تقدیری کتاب سال ایران برای کتاب «عقرب‌های کشتی بمبک» در سال ۸۹، برگزیده‌ی اول جایزه‌ی مخاطبان نوجوان، نشان «لاک پشت نقره‌ای» از نخستین جشنواره لاک‌پشت پرنده و لوح ویژه از شورای کتاب کودک برای کتاب «هستی» در سال ۹۱، دریافت کرده است

این نهاد، دلایل انتخاب فرهاد حسن‌زاده را برای نامزدی جایزه آندرسن به این شکل شرح داد:

• خلق آثاری تاثیرگذار، باورپذیر و قدرتمند

• خلق اثر برای گروه‌های سنی مختلف (کودک و نوجوان)

• خلق آثاری از زاویه دید کودکان و نوجوانان مملو از تصویرسازی‌های عینی و تعلیق

• خلق داستان با بهره‌گیری از انواع گونه‌های ادبی مانند داستان بلند، داستان کوتاه، شعر، بازنویسی و سرگذشتنامه

• پرداختن به موضوع‌های گوناگون اجتماعی چون جنگ، مهاجرت، کودک بدسرپرست و...

• پرداختن به مسائلی که کمتر در آثار کودک و نوجوان دیده می‌شود. مسایلی چون جنگ و صلح، طبقات فرودست، افراد معلول، اختلالات شخصیتی- روانی و ...

• تنوع در انتخاب شخصیت‌های محوری. مشخصاً دخترانی که علیه برخی باورهای غلط ایستادگی می‌کنند

• بهره‌گیری از طنز در کلام و روایت

• زبان ساده آثار و بهره‌گیری اصولی از ویژگی‌های زبان بومی

• رشد کیفی آثار در گذر زمان

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY ، جایزه هانس کریستین اندرسن (نوبل ادبیات کودکان) را هر دو سال یکبار به مجموعهٔ آثار یک نویسنده و یک تصویرگر به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان اهدا می‌کند. چندین دهه تلاش به شکل حرفه‌ای در تولید ادبیات کودک، مداومت در کار، خلق آثاری بدیع، اصیل و هنرمندانه و از همه مهم‌تر داشتن سهمی پایدار در پیش‌برد ادبیات کودکان را می‌توان از مهم‌ترین و اساسی‌ترین معیارهای اهدای این جایزه برشمرد.

تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی فرشید مثقالی، تصویرگر نامدار ایرانی است. مجموعه آثار او در سال ۱۹۷۴ این جایزه را از آن خود کرد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ از سوی هیئت داوران این جایزه مورد تشویق قرار گرفت. مرادی کرمانی در سال ۲۰۱۴ بار دیگر از سوی ایران نامزد دریافت این جایزه شد. همچنین از ایران محمد رضا یوسفی در سال ۲۰۰۰ و محمد هادی محمدی در سال ۲۰۰۶ و احمد رضا احمدی در سال ۲۰۱۰ در بخش نویسندگان و نسرین خسروی در سال ۲۰۰۲، محمدعلی بنی اسدی در سال ۲۰۱۲ در بخش تصویرگران کاندید این جایزه شدند.

احمد رضا احمدی در سال ۲۰۱۰ در میان ۵ نویسنده فینالیست، و محمدعلی بنی اسدی در سال ۲۰۱۲ و پژمان رحیمی زاده در سال ۲۰۱۶ در میان ۵ تصویرگر فینالیست این جایزه بودند.

فرهاد حسن زاده همچنین یکی از ۳ نامزد جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۷ نیز است..

منبع
شورای کتاب کودکخبرگزاری مهر
Submitted by editor71 on