فلسفه برای کودکان اروپایی!

آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان، موضوع اصلی یک نشست نمایندگان اروپایی یونسکو و مقامات و استادان دانشگاه ها در کشورهای اروپایی بود.

نشستی که از ۲۵ بهمن تا امروز در شهر میلان ایتالیا در حال برگزاری است و نمایندگانی از کشورهای مختلف اروپایی در آن شرکت کردند. یونسکو (دفتر علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد) از سال ۲۰۰۹، سری نشست هایی را در مناطق مختلف جهان برگزار کرده تا آموزش فلسفه به مردم را ترویج کند. نشست میلان، آخرین نشست از این دست است.

وزیران آموزش، نمایندگان دانشگاه‌ها و شاخه های یونسکو در کشورهای مختلف اروپایی و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در این نشست شرکت کرده اند.

فلسفه برای کودکان اروپایی

موضوع گفت و گوها هم درباره بردن آموزش فلسفه به درون سامانه آموزشی کشورها و فلسفه برای کودکان بود. آن‌ها درباره راه‌اندازی یک شبکه بین‌المللی فلسفه برای کودکان گفت و گو کردند. پرورش آموزگاران ماهر، جایگاه فلسفه برای نوجوانان و وضعیت فلسفه در آموزش آکادمیک موضوع های دیگری بود که مطرح شد.

در آموزش فلسفه به کودکان، کوشش می‌شود استدلال و بینش انتقادی و استدلالی در کودکان پرورش داده شود.ژان پیاژه، روانشناس مشهور کودکان بر این باور بود که کودکان تا سن ۱۱ و ۱۲ سالگی در درک مفاهیم فلسفی ناتوانند. اما، پژوهش‌هایی که دانشمندان پس از او انجام دادند نشان داد که کودکان حتی هنگامی که در سال‌های نخست دبستان هستند می توانند بینش فلسفی را در خود پرورش دهند و آن را درک کنند.

حالا، کارشناسان بسیاری در دنیا، بر این باورند که با پرورش بینش فلسفی در کودکان، آن‌ها توانایی درک و شناخت و مهارت های آکادمیک بهتری پیدا می‌کنند و می‌توانند بهتر زندگی خود را بسازند.

Submitted by admin on