فهرست نامزدهای اولیه دو مدال «کارنگی» و «گرین‌وی» اعلام شد

فهرست نامزدهای اولیه دو مدال «کارنگی» و «گرین‌وی» که مهم‌ترین جوایز حوزه ادبیات کودک انگستان محسوب می‌شوند، اعلام شد.

«سی. بی. سی» نوشت: اسامی بیش از ۲۰۰ کتاب که برای دو جایزه مهم ادبی «کارنگی» و «گرین‌وی» ۲۰۱۷ نامزد شده‌اند، اعلام شد.

۱۱۴ اثر برای راه‌یابی به مرحله بعدی «کارنگی» تلاش می‌کنند و نام ۹۳ نویسنده به عنوان کاندیداهای مدال «گرین‌وی» اعلام شده است.

این دو مدال که از سوی کتابخانه‌دارها داوری می‌شوند، ویژه نویسندگان ادبیات کودک (کارنگی) ‌ و تصویرگران این حوزه (گرین‌وی) است.

فهرست برگزیدگان اولیه این دو جایزه در فوریه ۲۰۱۷ و هشت نامزد نهایی آن‌ها در ماه مارس اعلام می‌شود. برندگان نهایی این دو جایزه ادبیات کودک و نوجوان نیز در ماه ژوئن سال آینده میلادی معرفی خواهند شد.

طبق اعلام برگزارکنندگان؛ به هر یک از برندگان علاوه بر مدال، مبلغی ۵۰۰ یورویی به منظور خرید کتاب برای کتابخانه‌های مدنظرشان اعطا می‌شود.

مدال‌های «کارنگی» و «گرین‌وی» در سال آینده میلادی، به ترتیب ۸۰ و ۶۰ ساله می‌شوند و به همین مناسبت برنامه‌های ویژه‌ای ترتیب داده‌اند که از دسامبر ۲۰۱۶ آغاز می‌شود.

در میان اسامی نامزدهای این دوره «فرانک کوترل بویس» برنده سال ۲۰۰۴ مدال «کارنگی» به چشم می‌خورد که در این دوره با کتاب «راهنمای زندگی روی زمین» وارد این رقابت‌ها شده است.

«تانیا لندمن» هم برنده سال ۲۰۱۵ این جایزه است که برای نوشتن یک کتاب تاریخی و ماجراجویانه نامزد شده است.

«مالوری بلک‌من»، «جان بوین»، «لوییس اونیل»، «جنی دانهم» و «سارا برنارد» از دیگر نویسندگان شناخته‌شده ادبیات کودک هستند که برای کسب این جایزه تلاش می‌کنند.

«امیلی گرَوِت» که تاکنون دوبار مدال «گرین‌وی» را به گردن آویخته، «ویلیان گریل» برنده سال ۲۰۱۵ این جایزه و «جان کلاسن» برنده سال ۲۰۱۴ هم برای جایزه تصویرگری «گرین‌وی» ۲۰۱۷ با هم رقابت می‌کنند.

«کریس ریدل» که تاکنون دو مدال «گرین‌وی» را برای تصویرگری کتاب کودک برده، در این دوره برای چهار اثر نامزد شده است؛ یکی برای کتابی که خود برای خردسالان نوشته، دیگری برای تصویرگی کتابی از «لوییس کارول» نویسنده «آلیس در سرزمین عجایب» و دو نامزدی دیگر هم برای همکاری با «مایکل روزن» و «نیکی سینگر».

از دیگر پدیده‌های این دورهٔ مدال «گرین‌وی»، نامزدی «جیم کی» برای تصویرگری نسخه‌های جدید هفته‌گانه «هری پاتر»، رمان‌های پرفروش «جی. کی رولینگ» است.

جایزه ادبی «کارنگی» به عنوان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جایزه ادبی انگلیس در حوزه ادبیات کودک هر ساله توسط موسسه کتابداری و اطلاعات انگلیس به برگزیدگان اعطا می‌شود. این مدال در سال ۱۹۳۶ به یاد «اندرو کارنگی» نیکوکار اسکاتلندی که بیش از ۲۸۰۰ کتابخانه در دنیای انگلیسی‌زبان بنیان‌گذاری کرد، راه‌اندازی شد و ۱۹ سال پس از آن، مدال «کیت گرین‌وی» به نام هنرمند قرن نوزدهمی به راه افتاد.

درباره مدال‌های «کارنگی» و «گرین‌وی» بیشتر بخوانید

منبع
خبرگزاری ایسنا
Submitted by editor on