فیلم‌های حرفه‌ای از فیلم‌ سازان کوچک به نمایش درآمد!

مراسم نخستین جشنواره فیلم کوتاه و انیمیشن سپنتا، شنبه ۲۷ شهریور، با نمایش و قدردانی از فیلم‌های کودکان و نوجوانان فیلم ساز در مجتمع فنی تهران برگزار شد.

این جشنواره حاصل دوره های آموزش فیلم سازی به کودکان و نوجوانان در دپارتمان سينمای ديجيتال مجتمع فنی تهران با مسئولیت صنم کیوانی بود. فیلم‌های کوتاه دوازده کودک و نوجوان ۸ تا ۱۵ ساله در این جشنواره به نمایش درآمد.

در این مراسم، کودکان همراه با خانواده هایشان و چند تن از کارشناسان مشهور سینمای ایران حضور داشتند. ارزیابی فیلم ها را نیز مهران سپهران، کارشناس ارشد فیلم سازی از روسیه و مصطفی خرقه پوش، تدوین گر، بر عهده داشتند. سپهری که معرفی برندگان در برنامه را بر عهده داشت به گفته خرقه پوش در توصیف فیلم های این کودکان و نوجوانان اشاره کرد که "کیفیت فیلم های این کودکان از کار بسیاری از بزرگ سالانی که به شکل حرفه ای فیلم می سازند، بهتر است."

فیلم‌های حرفه‌ای از فیلم‌ سازان کوچک به نمایش درآمد

دست اندکاران بخش آموزش فیلم سازی به کودکان مجتمع فنی تهران، پرورش خلاقیت کودکان از راه آموزش مهارت فیلم سازی را هدف خود می دانند و ابراز امیدواری می کنند که با این گونه سرمایه گذاری بر پرورش توانایی های کودکان، نسل توانایی از فیلم سازان آینده ایران رشد کنند. حامد حسینی، مجری مراسم در این رابطه گفت: "شاید مهم ترین بهانه برای شروع این دوره، در این مجموعه این بود که بچه ها این جا فرصت داشتن خلاقیت را تجربه کنند. خلاقیت با جسارت و نگاه متفاوت همراه است. این نگاه نو و متفاوت فقط در کودکی نیست که فیلم را می سازد، در کسی نیست که بازی می کند یا در کسی نیست که موسیقی را می‌سازد. این جسارت خیلی بیشتر در پدر و مادرانی است که فرزندانشان را به جای فرستادن به کلاس های کمک درسی مختلف به این جا آوردند تا با هنر فیلم سازی آشنا شوند و خلاقیت خود را پرورش دهند. من این نگاه نو و جسارت را به این پدر و مادرها تبریک می گویم و از آن ها به خاطر این نگاه نو از طرف خودم و فرزندان شان تشکر می‌کنم."

یوسف جعفری و سینا عابد دو تن از این نوجوان ها، موضوع معلولیت را برای فیلم شان برگزیده اند. یوسف درباره فیلمش با نام "فریاد فرشتگان" می گوید:

"موضوعی که انتخاب کرده بودم درباره زندگی معلولان بود. بنابراین تصمیم گرفتم بخشی از قسمت هایش مستند باشد. اطلاعاتم را هم درباره فیلم با کمک آدم های دور و برم به دست آوردم. انجمن باور در این باره خیلی به من کمک کرد، افرادی را به من معرفی کرد که من با آن ها صحبت کردم. خانواده ام هم خیلی به من کمک کردند."

سینا که نام "قلب های آشنا" را برای فیلمش برگزیده می گوید: "من از بچگی دوست داشتم فیلم بردار شوم. در جریان ساختن این فیلم هم آموختم که معلولان انسان های خوبی هستند و به کسی ظلم نمی کنند. اما ما به آن ها ظلم می کنیم."

فیلم‌های حرفه‌ای از فیلم‌ سازان کوچک به نمایش درآمد

داوران سبب تقدیر از این دوازده فیلم را چنین عنوان کرده اند:

چای خوردن بابا (بهار پرویز حمیدی)، به خاطر بیان صمیمانه یک دختر ۸ ساله از رابطه اش با پدری که بسیار دوستش دارد و با وجود همه مشغله ها در فیلم دخترش بازی می‌کند. آتش قرمز (عرفان خاکسار)، به خاطر احساس خطری که از دغدغه‌های ذهنی خود نسبت به پدیده جالب و هیجان انگیز چهارشنبه سوری دارد. سوسن خانم (محمد امین جواهریان)، به خاطر نشان دادن توانایی‌اش در جلب پدر برای مشارکت در امری بسیار ساده مثل تمیز کردن دوچرخه. قلب‌های آشنا (سینا عابد)، به خاطر ناخودآگاه آگاهش از طریق زمینه (اجتماع ) که کمترین توجه را به اصل موضوع (معلول) دارد. آزادی (پادینا شهری باف)، به خاطر تفسیر‌های جدی نظرگاه های بسیار ناب‌اش از آزادی که شاید همه ابعاد آن را نمی‌داند. محیط زیست (بهاره نقلانی)، به خاطر ارائه روش هوشمندانه و طنز آمیز برای بیان پیام فیلم به مخاطب و توجه به مسئله حیوان آزاری. عید امروز (امیر حسن بزرگی)، به خاطر بازی گردانی بسیار عالی و کار گروهی خانواده با فیلمساز. moment (پارسا خرقه پوش)، به خاطر بیان تخیلات کودکانه متاثر از بازی های کامپیوتری و تبادل افکار با دوستان. فریاد فرشتگان ( یوسف جعفری)، به خاطر بیان شجاعانه در ابراز احساساتش در مورد مسئله معلولین. کنوانسیون جهانی کودک ( مهکامع و چکامه ملاح زاده)، به خاطر نقش آفرینی خوب در راستای مفهوم انسانی فیلم. ضرب آهنگ (فواد فردی)، به خاطر انتخاب شایسته موضوع و توانایی خوب در تصویربرداری.

Submitted by admin on