قصه گویی و اهدا کتاب به کودکان بیمار

Readwell موسسه ی خیریه ی ثبت شده ای در انگلستان است که به صورت رایگان برای کودکان در بیمارستان ها کتاب فراهم می کند و می خواند.

این موسسه به کمک کتابخوانی، به ویژه خواندن کتاب های داستانی، تلاش می کند فضای بیمارستان را برای کودکان بیمار خوش آیند کند. طرح Readwell از راه همفکری و مشورت با کودکانی که در بیمارستان بستری هستند و با بهره گیری از نظرهای کارمندان بخش آموزشی، برای ایجاد انرژی مثبت در کودکان بیمار با کتابخوانی و داستان خوانی به شکل منظم و جدی، در تمامی بیمارستان ها برنامه ریزی شده است.

با پیوستن هر بیمارستان به برنامه ی Readwell جاکتابی متحرک و نارنجی رنگی که با کمک آند می توان کتاب ها را به کنار تخت کودکان حمل کرد در اختیار بیمارستان گذاشته می شود و هر ترم آموزشی ٢ نوبت مجموعه ای از کتاب های نو (برای کنترل بیماری های عفونی و پیشگیری از انتقال آن ها) برای خواندن بیماران نوجوان و خواهر و برادرانشان فرستاده می شود.

همچنین دو بار نیز داستان خوان های حرفه ای این مرکز به دیدار این کودکان می روند و یک روز را با آن ها می گذرانند.

کسانی که Readwell به آن ها کمک می کند:

کیسی با ضایعه ی ناتوانی کلیوی به دنیا آمده است. او در طول ٢ سال و نیم گذشته، به همراه خانواده اش سه بار در هفته به مدت ۴ ساعت از"کانورتی" برای دیالیز به بیمارستان کودکان "بیرمنگام" می رود. او ناچار است ۴ ساعت بی حرکت روی یک صندلی بنشیند. کیسی اجازه هیچ گونه حرکتی به هنگام دیالیز ندارد تا خون به درون دستگاه دیالیز هدایت نشود.

چگونه طرح Readwell به کیسی کمک کرد؟

مادر کیسی، ان، می گوید که طرح Readwell خدمتی حیاتی در حق دخترش انجام داده است. به گفته او "همان طور که ممکن است تصور کنید، نشستن به مدت ۴ ساعت در محلی گرم و آن هم محیط دلگیری مانند بیمارستان، جذاب نیست. به ویژه وقتی که شما تنها ٨ سال داشته باشید، این کار بسیار کسالت بار است. کودکان خیلی زود کسل می شوند و حوصله شان سر می رود. پس به نظر می رسد باید راهی برای سرگرم کردن آن ها با فعالیت هایی جالب در نظر گرفته شود. همچنین باید برای پر کردن خلاء ناشی ازعقب ماندگی تحصیلی، در طول آزمایش های بیمارستانی، آن ها را با مدرسه شان در ارتباط نگه داشت. چهره ی کودکان زمانی که چرخ حامل کتاب های پروژه Readwell وارد بخش آن ها می شود، به شکل شگفت انگیزی از خوش حالی برق می زند. کودکان، مشتاقانه به انتخاب کتاب ها می پردازند. آن ها اجازه دارند بارها و بارها کتاب ها را بخوانند. همواره مجموعه های جالبی وجود دارند که نظر کودکان را در هر گروه سنی و با هر گونه توانایی خواندن به خود جلب کنند. در موارد ویژه، قصه گوهای پروژه Readwell به بخش می آیند تا با صدای بلند برای کودکان داستان بخوانند. آن ها این کار را دوست دارند و با همه ی وجود غرق آن می شوند. این کار مانند اجرای نمایشی کوتاه است. در حالی که قصه گو خارج از صحنه ی نمایش به خوبی ایفای نقش می کند، از کودکان خواسته می شود تا ادامه ی قصه را به دلخواه خود تعریف کنند. در جایگاه مادر کودکی که تقریبا ١٢ ساعت در هفته را در بیمارستان سپری می کند، و این کار را در ٢ سال و نیم گذشته هر هفته انجام داده است، باید با شگفتی بسیار زیاد اقرار کنم که پروژه Readwell نعمتی بسیار با ارزش است. درخواست می کنم که این کار ارزشمند ادامه یابد و کودکان بتوانند کتابخوانی شان را ادامه دهند."

هدف این موسسه آن است که تا پایان سال ٢٠١۶، ٩۵ درصد کودکان در بیمارستان های انگلستان از این طرح بهره مند شوند.

کتاب ها و قصه گوهای Readwell

فهرست کتاب های Readwell را که شامل بخش زیادی از موضوع های مناسب برای کودکان است، کتابفروشان خصوصی تامین و گرد آوری می کنند. همچنین Readwell بهترین و حرفه ای ترین قصه گوها را بر می گزیند و آن ها برای دیدار کودکان به بیمارستان ها می روند. Readwell قصه گوها را با دقت زیادی انتخاب می کند تا مطمئن باشد که گزینه های مناسبی برای کودکان در بیمارستان ها هستند. Readwell همواره در حال پایش عملکرد آن هاست و کاملا در گیر مسائل کودکان بسیار بیمار یا کودکانی که عمر طولانی ندارند، می شود. به همان اندازه هم برای کودکانی که روبه بهبودی کامل می روند، خوشنود می شود. Readwell سالیانه روزهایی را برای گروه قصه گویی در نظر می گیرد تا همه کودکان دور هم جمع شوند و تجربه های شان را در اختیار یکدیگر بگذارند. این نشست ها امکان آشنایی بیش تر آن ها با هم را نیز فراهم می کنند. همچنین قصه گوها تشویق می شوند تا فعالیت های یک ساله شان را در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و فوریوم و ایر و شبکه هایی از این دست به اشتراک بگذارند.

برگردان:
رامینه رضایی
Submitted by editor3 on