لزوم اختصاص زمان کافی به دانش‌آموزان برای کتاب خواندن

آموزگاران مقطع ابتدایی کشور انگلستان نسبت به عدم اختصاص زمان کافی به دانش‌آموزان برای خواندن کتاب اخطار دادند.

بر اساس نظرسنجی‌های جدید، بیش از نیمی از آموزگاران مدرسه‌های ابتدایی انگلستان بر این عقیده‌اند که دانش‌آموزان، زمان کافی برای خواندن و گفت‌وگو درباره‌ی کتاب‌ها و لذت بردن از آنها را در کلاس درس ندارند.

بنا بر این نظرسنجی، ۹۲ درصد آموزگاران بر این باور هستند که خواندن کتاب با هدف لذت بردن، برای موفقیت دانش‌آموزان در آینده ضروری است.

در یک نظرسنجی که انتشارات دانشگاه آکسفورد از ۳۴۹ مربی انجام داده است، ۵۶ درصد از آن‌ها گفته‌اند که نمی‌توانند زمانی کافی را در کلاس به خواندن و گفت‌وگو درباره‌ی کتاب‌ها اختصاص دهند. همچنین ۶۳ درصد از این مربیان گفته‌اند تنها نیمی از دانش‌آموزانشان یا کمتر از این تعداد، زمانی را خارج از کلاس درس به خواندن کتاب‌ها برای لذت بردن می‌گذرانند. در این نظرسنجی، ۳۶ درصد از مربیان شرکت‌کننده خواهان این بودند که بتوانند زمان بیشتری را در کلاس به فعالیت خواندن کتاب اختصاص دهند.

«به آن‌ها زمان دهید»

مایکل مرپورگو، نویسنده‌ی کتاب‌های «اسب جنگی» و «صلح خصوصی» و از برندگان پیشین جایزه‌های کتاب کودک، در این باره گفته است:

«برای بسیاری از کودکان، معلم آن‌ها نخستین کسی است که تلاش می‌کند میان آن‌ها و داستان‌ها ارتباط برقرار کند و ذهن آن‌ها را با داستان‌ها مشغول ‌کند. با این حال ما باید شرایط لازم را برای ایجاد این ارتباط ممکن کنیم. ما باید زمانی کافی را که برای لذت بردن از داستان‌ها، شعر و ادبیات نیاز دارند، به آن‌ها بدهیم؛ به ویژه در سال‌های نخستین.»

همچنین نظرسنجی دانشگاه آکسفورد دریافت که ۹۳ درصد از آموزگاران بر این باور بودند که اگر بنا باشد عشق به خواندن در دانش‌آموزان گسترش یابد، دسترسی آنان به داستان‌های کلاسیک حیاتی است. همچنین بسیاری از آموزگاران افزودند که آن‌ها نیز در دوران کودکی از این داستان‌ها الهام می‌گرفتند و اکنون از این داستان‌ها در کلاس‌های درسی خود استفاده می‌کنند.

و بسیاری از آموزگاران کنونی گفته‌اند که معلم‌های کودکی آن‌ها، الهام‌بخش علاقه‌ی آنان به خواندن بوده‌اند.

جین هارلی از انتشارات دانشگاه آکسفورد در این باره گفته است: «سال‌های پیش‌دبستانی برای کودکان بسیار حیاتی است؛ هرچند زمینه‌ی اجتماعی و فرهنگی آن‌ها نیز در گسترش علاقه و اشتیاق آن‌ها به خواندن دخیل است، این مسئله نیز بسیار حائز اهمیت است که معلم‌ها بتوانند زمانی را در کلاس جهت کمک به دانش‌آموزانشان برای برقراری ارتباط با داستان‌ها و مشغول شدن با آن‌ها اختصاص دهند و فضای بیشتری را جهت گفت‌وگوی باکیفیت درباره‌ی کتاب‌ها برای آن‌ها ایجاد نمایند.»

سخنگوی بخش آموزش انتشارات آکسفورد همچنین گفت:

«همه‌ی کودکان، بدون توجه به زمینه‌ای که در آن رشد می‌کنند، باید به شکلی گسترده و عالی کتاب بخوانند. باید به آن‌ها بهترین فرصت را اعطا کنید که در زندگی‌شان موفق شوند. ما از آژانس خواندن حمایت می‌کنیم تا با مدرسه‌ها همکاری کند و هر سال دانش‌آموزان بیشتری را در کتابخانه‌های محلی نام‌نویسی کند و برنامه‌ی «چتر بوکس (chatterbooks)» خود را با منابع مالی‌ای که فراهم کرده است، توسعه دهد؛ برنامه‌ای که منجر به بازگشایی ۲۰۰ باشگاه جدید کتاب در مدرسه‌های ابتدایی از سپتامبر ۲۰۱۵ شده است.»

به‌اشتراک‌گذاری داستان‌ها

در همین حال با توجه به تحقیقات جداگانه‌ی موسسه‌ی نشنال تراست (National Literacy Trust)، بسیاری از آموزگاران در پایه‌های آغازین تحصیلی از صفحه‌ی نمایش لمسی به عنوان وسیله‌ای برای به اشتراک‌گذاری داستان‌ها با دانش‌آموزان استفاده می‌کنند.

نتایج نظرسنجی میان ۴۵۰ مربی سال‌های نخست تحصیلی نشان داده است ۲/۵۸ درصد از آن‌ها در سال گذشته (۲۰۱۵) به صفحه‌ی نمایش لمسی در محل کار خود دسترسی داشته‌اند، آماری بالاتر از سال ۲۰۱۴ که ۴/۴۱ درصد بوده است.

با این حال تعداد آموزگارانی که از صفحه‌ی نمایش استفاده می‌کنند، کاهش یافته است. درحالیکه ۴۹٫۱ درصد از مربیان در سال ۲۰۱۴ برای گفتن داستان‌ها به کودکان از صفحه‌ی نمایش لمسی استفاده می‌کردند، تنها ۴۰٫۸ درصد در سال ۲۰۱۵ به این کار ادامه می‌دادند. از بین این تعداد نیز تنها ۵۵٫۱ درصد به انجام این کار اعتماد کافی داشتند.

در مقابل این تعداد، ۸۲٫۲ درصد به استفاده از کتاب‌ها ایمان داشتند.

خبرهای مرتبط با «خواندن برای لذت بردن» را بخوانید:

برای آشنایی بیشتر با آژانس خواندن (Reading Agency) به آدرس زیر مراجعه کنید:

برگردان:
فاطمه بدری
Submitted by editor71 on