لوئیس بریل

عنوان لاتین
Louis Braille

کتاب "لوئیس بریل" زندگینامه لوئیس بریل -آموزگار، آهنگساز و نوازنده چیره دست پیانو و مخترع خط بریل ویژه نابینایان- از تولد تا مرگ است. لوئیس بریل در ژانویه سال ۱۸۰۹ در "کوپ ری"- روستای کوچکی در فرانسه- به دنیا آمد.

هیچ سندی مبنی بر چگونگی نابینا شدن لوئیس بریل در دست نیست، اما از آنچه پس از مشهور شدن او از سوی نویسندگان بزرگ جهان گرد آوری شده است چنین بر می آید که نابینایی لوئیس در سن ۳ سالگی و در اثر حادثه ای در کارگاه زین سازی پدرش اتفاق افتاده است و خود لوئیس، بعدها در بازگویی خاطراتش فقط وسیله نوک تیز و برنده ای را به یاد می آورد. لوئیس بریل ۱۴ سال بیشتر نداشت که با سنجاق زدن و سوراخ کردن شبانه روزی کاغذها، موفق شد الفبا، نقشه ها، اشکال هندسی و نت های موسیقی را برای استفاده نابینایان ایجاد کند. او با استفاده از صفحه ۶ نقطه ای و امکان شکل گرفتن ۶۳ وضعیت برای این نقطه ها، سامانه ای کامل برای خواندن و نوشتن آسان و کم هزینه نابینایان ایجاد کرد. "سوزن نگاری" نیز از دیگر اختراعات لوئی بریل بود که ارتباط میان افراد بینا و نابینا را ممکن ساخت. او در ۴۳ سالگی پس از سال ها تحمل بیماری در گذشت. این کتاب با ساختاری داستانی،به دوران کودکی، نوجوانی و جوانی لوئیس بریل می پردازد و مخاطب را با زندگی موفق و پیروزمندانه یک نابینا آشنا می کند. زبان و بیان داستان، شیرین و ساده است و اطلاعاتی که نویسنده در پاورقی و حاشیه کتاب آورده به درک بهتر و بیشتر متن کمک می کند. تصاویر کتاب نیز مکانی که حادثه نابینا شدن بریل در آن رخ داده، مکان زندگی و تحصیل، تعدای از وسائل شخصی و اختراعات او را نمایش می دهند. تلاش های افراد در زمینه خواندن و نوشتن نابینایان از سراسر جهان و چگونگی رسیدن لویی، به خط بریل نیز با تمام جزئیات در بخشی از کتاب آمده است. در صفحات پایانی کتاب فهرستی از مهمترین رویدادهای جهانی که در جهت پیشرفت نابینایان رخ داده و رهنمودهایی نیز از انجمن نابینایان لندن (RNB) با عنوان "چگونه می توانید به نابینایان کمک کنید" کتاب به چشم می خورد.

بلند خوانی این کتاب در جمع کودکان و نوجوانان گروه سنی تعیین شده، آن ها را با زندگی افرادی همانند خود آشنا می سازد که با تلاش و پیگیری نه تنها بر نقص جسمی خویش چیره شده اند، بلکه برای آسانتر کردن زندگی و آموزش دیگرانی که وضعیتی همسان آن ها دارند کوشیده اند. همچنین آن ها را به این درک می رساند که با وجود بی بهره ماندن از یکی از اعضا و اندام های حیاتی، می توانند با تدبیر و چاره اندیشی و استفاده بیشتر از دیگر اعضا و همت و کوشش، بر نقص و نارسایی چیره شوند و همچون دیگر مردم از زندگی لذت ببرند و در زندگی دیگران تأثیر بگذارند. خواندن این کتاب به دست اندرکاران آموزش و پرورش نابینایان و بهزیستی نیز پیشنهاد می شود، زیرا می تواند آن ها را به مسئولیت بزرگ خود در برابر این قشر از کودکان و نوجوانان جامعه حساس تر کند.

 

برگردان
منیژه اسلامی
تهیه کننده
روشنک بهاریان نیکو
سال نشر
۱۳۸۶
نویسنده
Beverley Birch, بورلی بریچ
ویراستار
بهزاد دارابی
Submitted by admin on