ماهی بالای درخت

عنوان لاتین
Fish in a tree

«ماهی بالای درخت» داستان الی است. اَلی یک راز دارد ... و آن این است که قادر به خواندن نیست. به نظر او حروف، شبیه سوسک‌های سیاهی هستند که روی دیوار رژه می‌روند. او می‌گوید: اگر وقت داشتم، می‌توانستم بعضی از کلمات را بخوانم، اما وقتی دستپاچه هستم، مغزم مثل یک عالمه خاک اره می‌شود که روی زمین پخش و پلا شده است!!

 

او کلاس ششم است و تاکنون توانسته مشکلش را از دیگران پنهان نگاه دارد. او دختری کمرو و تنهاست که توان رویارویی با معلم‌ها و همکلاسی‌هایش را ندارد. در عوض نقاش بسیار ماهریست و در «دفترچه غیرممکن» تمامی خواسته‌ها و آرزوهایش را به تصویر می‌کشد و خودش را با نقاشی تخلیه می‌کند.

الی را در مدرسه خنگ و تنبل می‌خوانند اما با ورود آقای دَنیِلز معلم جدید، زندگیش دگرگون می‌شود. او با تکیه بر روش‌های متفاوت، به دور از سیستم خشک «خوانش و پرسش»، با بازی و تست‌های عملی دانش آموزان را محک می زند. آقای دنیلز نه تنها در می‌یابد که الی بسیار باهوش است و ذهنی خلاق دارد بلکه این امید را به او می‌دهد که با آموزش صحیح می‌توان مشکلش را که «خوانش پریشی» است حل کند.

داستان به زندگی نوجوانی می‌پردازد که منزوی، غمگین و ناامید است. حضور یک معلم دلسوز زندگی او را  دگرگون می‌کند و اینگونه آینده‌ای روشن برای او رقم زده می‌شود.

«لیندا ماللی هانت» نویسنده کتاب تجربه شخصی خود را که یک خوانش پریش بوده، به رشته تحریر در آورده است.  

«ماهی بالای درخت» پرفروش‌ترین رمان نوجوانان نیویورک تایمز، بهترین کتاب سال آمازون و برنده جایزه اشنایدر بوده است.

«اگر ماهی قادر به بالا رفتن از درخت نیست.... به این معنی نیست که نادان است

خواندن این کتاب به آموزگاران و والدین نیز پیشنهاد می‌شود

 

برای آشنایی با خوانش پریشی می توانید کتاب «کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه - راهنمای مناسب سازی کتاب برای همه» را مطالعه کنید.

بعد از خواندن این کتاب با نوجوانان, می‌توانید فعالیت‌های مرتبط با کتاب «ماهی بالای درخت» را نیز با آن‌ها انجام دهید.

گزیده‌هایی از کتاب

خانم هال ازم می‌پرسد: «خب، الی چی شد؟ بالاخره می‌نویسی یا نه؟»
حالا اگر از آن خانم معلم‌های بدجنس بود، کار یک‌خرده برایم راحت‌تر می‌شد.

برگردان
پریناز نیری
سال نشر
۱۳۹۵
ناشر
نویسنده
Lynda Mullaly Hunt , لیندا مولِلی‌هانت
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor3 on