ماهی سیاه کوچولو در نگارستان

چرخ کتاب برنامه ی ترویج کتابخوانی است از فروردین ۱۳۹۴ با الهام گرفتن از برنامه با من بخوان هر ماه در یک نقطه از تهران برگزار می شود. در زیر گزارش نخستین برنامه چرخ کتاب را از زبان برگزار کنندگان آن می خوانید.

باغ نگارستان و رویداد «درنگ بهار» (کاری از گروه هنری نوآر) را فرصت خوبی دیدیم تا چرخ کتاب مان را بچرخانیم.
 سعی داریم از ادبیات کودکی، کتاب هایی را انتخاب کنیم که مستقیم یا غیرمستقیم مفاهیمی را در حوزه های محیط زیست و فرهنگ یادآور شوند. در کنار همه ی این ها کتابی را برمی گزینیم که خودمان هم از آن بیاموزیم و لذتی را که خود از خواندن آن می بریم با دیگران شریک شویم. در همین راستا کتاب ماهی سیاه کوچولو نوشته صمد بهرنگی را برای شروع مناسب دیدیم. ضمن این که دوست داشتیم با این جمله را اول برای خودمان و بعد برای دیگران بخوانیم: «راه که بیفتیم ترس مان به کلی می ریزد.»


مشخصات اجرا
برای هر برنامه، با توجه به مکان و زمان اجرا، شیوه¬ی مناسب را انتخاب می کنیم. در باغ نگارستان با توجه به خصوصیات فضا و رویداد زیست محیطی درنگ بهار، به این فکر افتادیم تا از وسایل بازیافتی چیزی بسازیم که داستان و شخصیت هایش را روایت کند. تلاش کردیم شخصیت های داستان را - جانوران آبزی یا کنار آبزی- با توجه به زیستگاه شان بسازیم.


روند اجرای کار
از روز دهم تا دوازدهم فروردین هر روز با دو – سه نوبت قصه خوانی میزبان کودکان و بزرگسالانی بودیم که ساعاتی از تعطیلات سال نو خود را در باغ سپری می کردند. مخاطبان ما در هر اجرا به طور میانگین پانزده تا بیست نفر بودند که در اجراهای پایانی بیشتر شده بود.


پیش از هر اجرا، عروسک ماهی سیاه کوچولو را دست می گرفتیم، زنگوله و طبلک را برمی داشتیم و با دوچرخه ها‌مان در باغ چرخ می زدیم و مردم را فرامی خواندیم.
برای خواندن داستان، هر کدام از اعضای گروه، مکالمه های یک یا چند شخصیت داستان را می خواندند و یک راوی کل داستان را روایت می کرد.
در میان داستان، برای پیش برد قصه از مشارکت کودکان و بزرگسالان کمک می گرفتیم. و در پایان از آن¬ها می خواستیم برداشت خود از داستان را نقاشی کنند. همچنین از آن‌ها برای خرید کتاب های برنامه ی با من بخوان دعوت می کردیم.

 

Submitted by editor3 on