از ماهی صندوقی تا خودروهای آیرودینامیک (مجموعه‌ی الهام اطبیعت)

عنوان لاتین
From Boxfish to Aerodynamic Cars (Imitating Nature)

پژوهشگران شرکت خودروسازی دایملر کریسلر در آلمان تصمیم گرفتند خودروی بنز جدیدی با الهام از طبیعت بسازند. آن‌ها می‌خواستند خودرویی آیرودینامیک طراحی کنند و فکر می‌کردند اگر بدنه آن را از روی بدن یک موجود زنده طراحی کنند، موفقیت بیشتری خواهند داشت. آن‌ها جانوران مختلفی را بررسی کردند. در آخر در کمال ناباوری فهمیدند موجود زنده‌ای که کمک‌شان خواهد کرد «صندوق ماهی» است. 

کتاب «از ماهی صندوقی تا خودروهای آیرودینامیک» در سه فصل ۱) صندوقی بهترین است، ۲) ماهی، قطره‌ی باران، مدل گِلی و ۳) خودروی بیونیک تنظیم شده است.

فصل اول با معرفی صندوق ماهی آغاز می‌شود و سپس به برخی ویژگی‌های زیستی این ماهی کوچک که در مرحله اول توجه خودروسازان را جلب کرده است می‌پردازد. فصل دوم همراه با شرح بیشتر ویژگی‌های زیستی صندوق ماهی، درباره مراحل طراحی و ساخت مدلی از ماشین و آزمایش‌هایی است که برای آزمون و اصلاح آن اجرا شده است. در فصل سوم نویسنده ابتدا واژه بیونیک را تعریف می‌کند و سپس به خصوصیات خودروی نهایی طراحی و تولید شده با الهام از صندوق ماهی می‌پردازد.

کتاب «از ماهی صندوقی تا خودروهای آیرودینامیک»  یکی از جلدهای مجموعه‌ی «الهام از طبیعت» است. این مجموعه به فن‌آوری‌هایی می‌پردازد که پژوهشگران و تولیدکنندگان با الهام از جانوران، گیاهان و دیگر اجزای طبیعت آن‌ها را ساخته‌اند و به خوبی مراحل شناخت گونه طبیعی مورد نظر، ایده‌های مطرح شده و مراحل طراحی و ساخت را شرح می‌دهد. این مجموعه برای نوجوانانی که علاقمند به حوزه طراحی صنعتی و فن‌آوری هستند جالب خواهد بود. 

در پایاتن همه ی جلدهای این مجموعه، صفحاتی به واژه نامه و نمایه اختصاص داده شده است.

از مجموعه‌ی «الهام از طبیعت» جلدهای دیگری نیز منتشر شده‌اند: از پای مارمولک تا نوارچسب جکو* (گکو)، از تار عنکبوت تا ابریشم مصنوعی، از چشم‌های هشت پا تا قوی‌ترین عدسی‌ها، از بال حشره تا روبات پرنده، از ردیاب صوتی تا عصای نابینایان، از باله‌های پنگوئن تا قایق‌های باله‌دار، از آبشش ماهی تا تنفس زیر آبی، از مخروط کاج تا پوشاک هوشمند، از خارخاسک تا نوار خودچسب، از سوسک جواهر تا حسگرهای آتش، از پای بندپایان تا روبات‌های راه رونده و از بزاق سوسمار تا داروی دیابت.

تونی آلمن نویسنده‌ی این مجموعه، تا کنون کتاب‌های پرشماری در حوزه‌های پزشکی، زیست شناسی، فن‌آوری و علم برای کودکان و نوجوانان تالیف کرده است. 

* در این مجموعه واژه گزینی مترجم برای برخی کلمات قدیمی یا نامناسب است، اما در مجموع مجموعه‌ای جالب و خواندنی برای نوجوانان انتخاب و چاپ شده است. 

برگردان
مجید عمیق
تهیه کننده
صفورا زواران حسینی
سال نشر
۱۳۸۹
ناشر
نویسنده
Toney Allman, تونی آلمن
پدیدآورندگان
Submitted by editor3 on