مبارزه برای یک روز دیگر

کودکان زیر پوشش موسسه محک نوزدهم خرداد از کاخ گلستان تهران بازدید کردند. 

آن ها همراه با خانواده های شان در این برنامه شرکت کردند. در آغاز برنامه کودکان و خانواده های شان با همراهی مسئولین کاخ، از موزه مخصوص، تالار سلام، شمس العماره و موزه مردم شناسی بازدید کردند.  

سپس همگی در سالن اجتماعات موزه مردم شناسی جمع شدند و فاطمه چایکار از اعضای شورای کتاب کودک با انجام بازی های گروهی، کودکان را به شوق آورد. در بخش بعدی نیز، چایکار قصه دخترکی به نام آوا را باز گو کرد که قرار بود با اردوی مدرسه به کاخ گلستان برود. ولی در بین راه لباسش گلی می شود. بعد از ماجراهای مختلف یکی از دوستانش به او پیشنهاد می دهد تا با کاغذ لباس درست کند. 

مبارزه برای یک روز دیگر

قصه گو با باز گو کردن این موضوع، دستان کودکان را به همراه ذهنشان در گیر کرد و با پخش کردن کاغذ های اوریگامی ( کاغذ وتا ) در میان جمعیت آنها را واداشت تا خودشان بلوز و شلوار درست کنند. این فعالیت همه را به شوق آورده بود و کودکان نیز خیلی خوب در آن مشارکت کردند. در ادامه برنامه گروه تئاتر سکوت به سرپرستی و کارگردانی آقای سامان خلیلیان، نمایش شادی را اجرا کردند. موضوع این نمایش پسر بچه بازیگوشی بود که شیطنت های او سبب آزار دیگران شده و در حال محاکمه بود.

مبارزه برای یک روز دیگر

 اما همین پسر بچه بازیگوش پس از یکسال تبدیل به بهترین کودک شهر شد. این نمایش بسیار خنده دار و نشاط آور بود به طوری که تمام حاضران در سالن از کوچک و بزرگ لحظات بسیار شادی را با هم سهیم شدند. قصه گویی و اجرای نمایش با موسیقی زنده، با اجرای آرمان روحی همراه بود. در پایان برنامه پس از دعای جمعی برای بهبودی هر چه سریع تر این کودکان، هدایای کوچکی از طرف کاخ گلستان به رسم یاد بود به آن ها اهدا شد. 

مبارزه برای یک روز دیگر

در اساسنامه ایکوم (شورای بین الملی موزه)، در تعریف موزه آمده است که موزه متعلق به همه افراد جامعه است. کودکان بیمار نیز بخش مهمی از این جامعه هستند که با دیدن موزه کاخ گلستان توانستند یک روز دیگر با بیماری خود مبارزه کنند. 

موسسه محک یک سازمان غیر دولتی و مردمی است که از سال ۱۳۷۰ فعالیت همه جانبه خود را برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آن ها در سه زمینه خیریه، درمان و تحقیقات سرطان اطفال آغاز کرده است. برنامه بازدید از موزه کاخ گلستان  از سوی دفتر کودک و نوجوان این کاخ اجرا شد.

Submitted by admin on