مجله بخارا نشست «ادبیات کودکان آلپ» را برگزار می کند 

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ مجله فرهنگی هنری بخارا با همکاری سفارت سوئیس نشست «شب سلینا خونز و آلوئیس کاریجیت» را برگزار می کند. در این شب جولیا هاز، سفیر سوئیس در تهران، کریستینا فیشر، دبیر دوم سفارت سوئیس در تهران، بابک صابری و سعید فیروزآبادی سخنرانی خواهند کرد و مترجمان کتاب‌های این نویسنده و تصویرگر سوئیسی حضور خواهند داشت. 

سلینا خونز در سال ۱۹۱۰ در منطقه آنگادین که در شرق کوه های آلپ در سوئیس واقع شده به دنیا آمد. وی بعد از جنگ جهانی دوم شروع به کار نوشتن کرد، در سال ۱۹۴۵ معروف ترین کتاب وی با نام «زنگی برای ارسلی» (پسر کوهستان) انتشار یافت و سپس کتاب «فلورینا و پرنده وحشی» و بلاخره کتاب «کولاک» منتشر شد. این سه کتاب را آلوئیس کاریجیت هنرمند سوئیسی تصویرگری کرده است. عشق به طبیعت، محیط زیست، دوستی و توجه به حیوانات از نکاتی است که نویسنده بر آن تاکید داشته است. 

آلوئیس کاریجیت (۱۹۸۵-۱۹۰۲)، هنرمند سوئیسی، با کسب تجربه های فراوان در طراحی گرافیک، سینما و نقاشی به شهر کوهستانی خود در دامنه های آلپ در کشور سوئیس بازگشت و به کار تصویرگری برای کتاب‌های کودکان پرداخت. ممکن است، شهرت او بیشتر برای سه کتابی باشد که برای کودکان تصویرگری کرده است. 
کاریجیت تحصیلات آکادمیک هنری نداشت اما بیش از چهل سال مستمر و حرفه ای کار نقاشی و گرافیک و تصویرسازی انجام داد.

 کاریجیت با تصویرگری این سه کتاب در سال ۱۹۶۶ جایزه جهانی «هانس کریستین اندرسن»، نوبل ادبیات کودکان و نوجوانان را از آن خود کرد. 

این کتاب ها سه اثر شاخص از مجموعه کتاب هایی هستند که امروزه «ادبیات کودکان آلپ» می خوانیم.

انتشارات کودکان یزد این کتاب ها را به زبان فارسی منتشر کرده است.

در این مراسم همچنین فیلم «زنگی برای ارسلی» نمایش داده می شود. این فیلم بر اساس معروف ترین کتاب کاریجیت و خونز ساخته شده است. خاویر کولر کارگردان و سناریو نویس مشهور سوییسی این فیلم را در سال ۲۰۱۵ ساخته است.

زمان: ساعت ۵ عصر 
نشانی: خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲، کانون زبان فارسی
 

نویسنده
گروه خبر کتابک
کلیدواژه:
منبع
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor3 on