محمدعلی سپانلو درگذشت

تیتر:
محمدعلی سپانلو درگذشت

محمدعلی سپانلو، شاعر، نویسنده و مترجم، شامگاه دوشنبه در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

آثار سپانلو به بیش از۵۰ ‌عنوان کتاب در زمینه‌ ی شعر و داستان و پژوهش ادبی می رسد. رگبارها، پیاده‌روها، نبض وطنم را می‌گیرم، تبعید در وطن، ساعت امید، فیروزه در غبار، پاییز در بزرگراه، و قایق‌سواری در تهران از مجموعه شعرهای اوست. بسیاری از آثار وی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، هلندی، عربی و سوئدی ترجمه شده‌‌اند.

سپانلو با ترجمه آثاری همچون منظومه «آناباز» سروده سن ژون پرس، «افسانه سیزیف» نوشته آلبر کامو و «کودکی یک رئیس» مجموعه داستان‌هایی از ژان پل سارتر نشان لژیون دونور را که بالاترین نشان فرانسه است از آن خود کرد.

از محمدعلی سپانلو ۲ اثر بازنویسی داستان های بلند عامیانه برای کودکان و نوجوانان به یادگار مانده است؛ «داستان امیرحمزه صاحبقران و مهتر نسیم عیار» با تصویرگری نورالدین زرین کلک (۱۳۴۷) و «سفرهای سندباد» با تصویرگری علی اکبر صادقی (۱۳۵۴) که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان منتشر شد. کتاب «سفرهای سندباد» سپانلو در سال ۱۹۷۷ دیپلم افتخار نمایشگاه بولونیا را از آن خود کرد.

محمدعلی سپانلو درگذشت

سپانلو نیز همانند سیاووش کسرایی، جواد مجابی، نیما یوشیج، غلامحسین ساعدی، مهرداد بهار، شهرنوش پارسی پور و مهدی اخوان ثالث از گروه نویسندگان بزرگسالان بود که در سال های آغازین فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با پدیدآمدن موج گرایش به ادبیات کودکان به دعوت کانون پرورش فکری یا از روی تصادف تنها یک دو اثر برای کودکان و نوجوانان منتشر کردند ولی هرگز به جرگه نویسندگان کودک و نوجوان در نیامدند.

محمدعلی سپانلو درگذشت

محمدعلی سپانلو شامگاه دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ در سن ۷۵ سالگی بر اثر عارضه ریوی و تنفسی در بیمارستان سجاد تهران درگذشت.

نویسنده
گروه خبر کتابک
کلیدواژه:
منبع
تاریخ ادبیات کودکان، جلد ۸ویکی پدیا
تاریخ:
۹۴/۲/۲۲
Submitted by editor3 on