مدرسه ها قلمرو صلح هستند!

نمایندگانی از دولت ها و سازمان های مردم نهاد از پنج کشور از کاتماندو پایتخت نپال بازدید کردند تا با تجربه این کشور در ترویج صلح در مدرسه ها آشنا شوند.

تجربه ای که با اجرای پروژه ای به نام "مدرسه ها، قلمرو صلح هستند!" یا (SZOP) به دست آمده است. این گردهمایی سه روزه، با همکاری دولت های نپال  و نروژ، سازمان نجات کودکان یا  Save the Childrenو یونیسف برگزار شده است. کشورهایی که برای آشنا شدن با تجربه نپال به این کشور سفر کرده اند، هریک به نوعی درگیر جنگ هستند. چه جنگ در درون مرزهای خود و چه چنگ در بیرون از مرزها. 

در هر یک از کشورهای ساحل عاج، هند، لیبریا و سودان جنوبی که در این تجربه سهیم شدند، صدها هزار  کودک به خاطر بی ثباتی های ناشی از جنگ ناچار شده اند مدرسه را ترک کنند. بسیاری نیز هرگز پای شان به مدرسه باز نشده است. 

مدرسه ها قلمرو صلح هستند

میزان خشونت در این کشورها با یکدیگر تفاوت دارد اما تاثیر آن بر زندگی، رشد و آموزش کودکان همه جهان را در بر می گیرد. نپال بر اساس این طرح، کوشش بسیاری کرده تا مدرسه ها و کودکان در هر شرایطی در صلح و امنیت باشند و بچه ها بتوانند به مدرسه بروند.  تلاش برای عادی کردن زندگی روزمره کودکان آسیب دیده از جنگ از تجربه های دیگری بود که در این گردهمایی مطرح شد. 

نکته مهمی که در طرح "مدرسه ها قلمرو صلح هستند!، به آن توجه می شود، تاثیر وضعیت خانواده بر کودکان در مدرسه است. اگر در خانواده بی ثباتی و ناامنی وجود داشته باشد مدرسه هم نخواهد توانست به درستی عمل کند.

روزنامه نگاران و دست اندرکاران رسانه های گروهی نیز در نشستی که با شرکت کنندگان در این گردهمایی داشتند، تجربه های خود برای پیگیری رعایت حقوق شهروندان در نپال  را با آن ها در میان گذاشتند. بر اساس آماد یونیسف، اکنون ۶۷ میلیون کودک محروم از تحصیل در دنیا وجود دارند که بیش از ۴۰ درصد آن ها در کشورهای درگیر جنگ زندگی می کنند. 

Submitted by admin on