مدیر مسئول انتشارات پنجره: حمایت نهادهای دولتی از ناشران کم است

تیتر:
مدیر مسئول انتشارات پنجره: حمایت نهادهای دولتی از ناشران کم است

امیررضا ستوده‌ شعرباف، مدیر مسئول انتشارات پنجره با اشاره به وجود رکود در بازار نشر گفت: حمایت نهادها و ارگان‌های دولتی از ناشران کودک و نوجوان کم است و خرید کتاب‌های چاپ نخست از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی بسیار محدود است.

مدیر مسئول انتشارات پنجره در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: مشکلات موجود در بازار نشر کتاب موجب رکود این صنعت شده است به گونه‌ای که بسیاری از ناشران و کتاب فروشان متضرر شده‌اند.

 

امیررضا ستوده‌ شعرباف ادامه داد: به عنوان مثال ما حدود ١١٠ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان شامل کتاب‌های تالیفی و ترجمه داریم که مرحله تالیف و یا ترجمه‌ آنها به اتمام رسیده و آماده انتشار است اما با مشکلات موجود در حوزه نشر برنامه ریزی کرده‌ایم که آن ها را بعد از نمایشگاه کتاب سال آینده و تا پایان سال ٩۴ و یا حتی تا سال ٩۵ به مرور منتشر کنیم.

 

وی افزود: در حال حاضر بحران کمبود و گرانی کاغذ رکود شدیدی را بر بازار حاکم کرده است و بازار نشر هم از این قاعده مستثنی نیست. از طرفی کتاب کمتر جایی در سبد خرید مردم دارد و با ایجاد کوچکترین فشار مالی، اولین کالایی است که از آن حذف می‌شود. همچنین ویترین های چندانی هم برای عرضه و معرفی کتاب‌ها به مردم وجود ندارد.

 

ستوده ضمن کم و ناکافی دانستن حمایت نهادها و ارگان‌های دولتی از بازار نشر افزود؛ به عنوان مثال حتی خرید کتاب‌های چاپ نخست از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی بسیار محدود شده است.

 

ستوده گفت: چندی پیش یکی از فرهنگسراها و پژوهشگاه‌های منطقه ٨ تهران مسابقه کتابخوانی بین بچه‌ها ترتیب داده بود. همین کار سبب شد که فروش آن کتاب به حد قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. لذا توجه به بحث کتاب و کتابخوانی و تهیه روزنامه دیواری در آموزش و پرورش و خرید و معرفی کتاب‌های مختلف برای دانش‌آموزان از سیاست های موثری است که به بالابردن سطح فروش بیشتر کتابها کمک خواهد کرد.

 ناشر کتاب های کودک و نوجوان در پایان این گفتگو اظهار داشت: باید کمیته‌ بحرانی با کمک نهادهای مدنی مانند انجمن فرهنگی ناشران، اتحادیه کتابفروشان‌، انجمن کتاب‌های آموزشی و ... با همکاری دولت تشکیل و در آن مشکلات این حوزه به بحث و بررسی گذاشته شود. ستوده همچنین از خرید گسترده چاپ نخست کتاب‌ها از سوی دولت، معافیت مالیاتی ناشران، ایجاد و گسترش ویترین برای عرضه و فروش کتاب‌ها، کاهش هزینه تبلیغات در صدا و سیما و افزایش تعداد کارگران مشمول بیمه در انتشاراتی‌ها به عنوان راهکارهایی موثر در حل مشکلات نشر کتاب یاد کرد..

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری کتاب ایران
تاریخ:
۹۳/۹/۲۵
Submitted by editor3 on