مراسم بزرگداشت آذر یزدی در جشنواره فیلم کودک همدان برگزار می شود

مراسم بزرگداشتی که قرار بود برای «مهدی آذر یزدی» در بیست و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان برگزار شود، با درگذشت این نویسنده ی توانای حوزه ی کودک و نوجوان در حال و هوای جدیدی بر پا می گردد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا حبیب ایل بیگی ـ مدید روابط عمومی جشنواره-  با اعلام این خبر گفت: قرار است در این مراسم بخش هایی از فیلم های تهیه شده از زندگی آذر یزدی که توسط برخی از فیلم سازان ساخته شده است نیز پخش شود.
مهدی آذریزدی (آذر خرمشاهی)، نویسنده و بازنویس آثار كودكان، سال‌ ١٣٠٠ در آبادی خرمشاه یزد به دنیا آمد. از كودكی همراه پدرش كشاورزی و باغبانی می‌كرد و پس از ۱۲ سالگی دو سال در مدرسه طلبگی درس عربی خواند.
او از سال ۱۳۳۵ با نوشتن "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" کار نویسندگی خود را آغاز کرد. "لبخند"، "گربه ناقلا"،"‌خاله سوسكه"،"قصه‌های تازه از كتاب‌های كهن"، "مثنوی بچه‌های خوب"، "ب‍‍اف‍ن‍ده‌ د‌ان‍ن‍ده‌"، "پ‍ن‍ج‌ ‌اف‍س‍‍ان‍ه" و "خ‍ی‍ر و ش‍ر" از جمله آثار او است. آذریزدی توانست با جلد سوم "قصه های خوب برای بچه های خوب" درسال ۱۳۴۵ از یونسكو لوح تقدیردریافت کند و جلد چهارم وپنجم همین کتاب ازسوی شورای كتاب كودك درسال های ۱۳۴۵، ۱۳۴۶ به عنوان كتاب ویژه سال شناخته شد.  این نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان روز پنج‌شنبه، ۱۸ تيرماه ۱۳۸۸ در بستر بيماری در تهران درگذشت.
در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال قرار است مراسم بزرگداشتی ویژه علی شاه حاتمی ـ کارگردان ـ و مسعود کرامتی ـ بازیگر-  عرصه کودک و نوجوان نیز برگزار شود.
 

Submitted by editor6 on