مروجان خواندن در نمایشگاه کتاب سوئد

تیتر:
مروجان خواندن در نمایشگاه کتاب سوئد

گروهی از مروجان خواندن مطرح دنیا ۲۴-۲۷ سپتامبر از سوئد و نمایشگاه کتاب گوتبورگ بازدید می‌کنند.

امسال سوئد میزبان برگزار کنندگان برنامه ی پریسا یا پروژه مطالعه ی آموزش جایگزین در آفریقای جنوبی، برنده جایزه‌ی آسترید لیندگرن امسال و دانیل گولدین، ناشر و رئیس کتابخانه ی واسکونسلو مکزیکوسیتی است که در سمینارها و برنامه‌ی شورای هنری سوئد شرکت خواهند داشت.

مدیر جایزه آلما، هلن سیگلند می گوید برای نمایشگاه کتاب امسال بسیار هیجان‌زده هستیم و امید داریم که بسیاری از بازدیدکنندگان از کار شگفت‌انگیز و جالب موسسه‌ی پریسا الهام بگیرند زیرا این موسسه تلاش کرده است کاری کند که کودکان با هدف لذت بردن از کتاب، کتاب بخوانند و همین امر سبب افزایش عزت نفس‌شان شده است و به آن‌ها کمک کرده است با خواندن قصه‌ها با زبان مادری خود، که موضوع اصلی امروزه است ارتباط برقرار کنند.
آرابلا کوپمان مدیر طرح ملی ترویج کتابخوانی نالی‌بالی برنامه‌ی پریسا را معرفی می‌کند. طرح ملی کتابخوانی نالی‌بالی شبکه ای است که باشگاه های خواندن را سازماندهی می‌کند و با استفاده از رقابت‌های رسانه‌ای کودکان را به خواندن و کتابخوانی تشویق می کند و الهام‌بخش والدین، پدربزرگان و مادربزرگان و آموزگاران است تا همراه کودکان کتاب بخوانند.

دنیل گلدین یکی از مشهورترین مروجان کتابخوانی و ناشری برجسته‌ است. او بود که تصویرگر برجسته کتاب‌های کودکان و برنده جایزه ی آلما ۲۰۱۳، آیزول، را کشف کرد.
جایزه‌ی یادبود آسترید لیندگرن یا آلما بزرگترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان است. این جایزهِ‌  پنج میلیون کرونی هر ساله به افراد برجسته‌ای چون نویسندگان، تصویرگران، قصه‌گویان شفاهی، و مروجان خواندن اعطا می‌شود. این جایزه برای ترویج انگیزه و علاقه به ادبیات کودک و نوجوان است. این جایزه از سوی پیمان نامه‌ی حقوق کودک سازمان ملل پشتیبانی می‌شود و داوران جایزه از میان نامزدهای معرفی شده از سوی سازمان‌ها و موسسه‌های سرتاسر جهان افراد برجسته را برمی‌گزینند. این جایزه در سال ۲۰۰۲ از سوی دولت سوئد بنیاد نهاده شد و شورای هنری سوئد مجری آن است.
 

نویسنده
گروه خبر کتابک
تاریخ:
۹۴/۶/۴
Submitted by editor3 on