مصرف ماهی در دوران بارداری مفید برای رشد مغز کودک

مطالعات جدید محققان نشان می دهد، مصرف سه وعده ماهی در هفته در دوران بارداری در عملکرد و رشد مغز کودک موثر است. مصرف ماهی در دوران بارداری برای رشد مغز کودک مفید است. مطالعه محققان اسپانیایی روی دو هزار مادر و فرزند بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ میلادی نشان می دهد تغذیه مادر نقش مهمی در عملکرد و سلامت مغز کودک دارد. دراین مطالعه آمده است که مصرف سه وعده قابل ملاحظه ماهی درهرهفته (حدود ۶۰۰ گرم) در دوران بارداری، در عملکرد و رشد مغز کودک موثر است. البته باید در انتخاب نوع ماهی دقت شود و از مصرف ماهی های آلوده به جیوه اجتناب شود. آلودگی جیوه که نروتوکسی نام دارد، سبب طیف گسترده ای از بیماری های عصبی می شود. جیوه یک عنصر فلزی است که به طور طبیعی در محیط زیست وجود دارد و با عناصر دیگر به صورت معدنی یا آلی ترکیب می شود.

زمانی که جیوه وارد آب یا خاک می شود، یک ترکیب آلی به نام متیل مرکوری بوجود می آید. این ترکیب می تواند در بافت ماهی و صدف انباشته شود. معمولا جیوه از طریق غذاهای دریایی وارد بدن می شود. ورود سطح بالای جیوه به بدن، سبب آسیب به سیستم عصبی و کلیه ها می شود و انتقال آن به جنین، باعث آسیب رشد می شود. سالمون و میگو جزء غذاهای دریایی کم جیوه محسوب می شوند. از طرفی ماهی های بزرگ مانند کوسه، اره ماهی، ماهی خال خالی (نوعی ماهی تن) و گربه ماهی حاوی مقادیر بالای جیوه هستند.

ماهی احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، ساختار غشای مغز و میزان دوپامین و سروتونین را تغییر می دهند. دوپامین و سروتونین از مهمترین انتقال دهنده های عصبی محسوب می شوند که نقش مهمی در کنترل افسردگی ایفا می کنند. علاوه بر این، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی موجود در ماهی نیز در برابر افسردگی اثر محافظتی دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ از زوال شناختی جلوگیری می کند و برای سلامت مغز مفید است.

این مطالعه نشان می دهد که میزان مصرف ماهی، نوع ماهی و نحوه پخت آن در کنترل افسردگی موثر است و احتمال مهار افسردگی در صورت استفاده از ماهی های حاوی امگا ۳ که به صورت آب پز یا کبابی طبخ شوند، بیشتر است. به علاوه توصیه شده است که در وعده های غذایی از مقدار ماهی زیادی استفاده شود. تحقیقاتی که چندی پیش صورت گرفت نشان داد، پروتئین (پپتید) موجود در ماهی در درمان بیماری های قلبی و رگ های خونی، سکته مغزی، حمله قلبی و نارسایی قلبی موثر است. در ادامه این تحقیقات آمده است که پپتید موجود در ماهی، قادر به باریک یا گشاد کردن رگ های خونی و تنظیم فعالیت های بیولوژیکی مرتبط با کلیه، دستگاه عصبی مرکزی و دستگاه قلبی عروقی است.

با توجه به گزارش انجمن قلب آمریکا، ماهی سرشار از پروتئین و چربی های غیر اشباع و اسیدهای چرب امگا ۳ است که همگی برای قلب مفید هستند. این انجمن توصیه کرده است که دستکم دو بار در هفته، از ماهی در رژیم غذایی استفاده شود.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری ایرنا
Submitted by editor on