"مطالعات ادبیات کودک" و کمک به رشد پژوهش!

سرانجام کوشش های مرکز مطالعات ادبیات کودکان دانشگاه شیراز به بار نشست و افزون بر تصویب رشته کارشناسی ارشد ادبیات کودکان در وزارت علوم و راه اندازی این رشته در دانشگاه شیراز، نخستین شماره از نشریه پژوهشی این مرکز نیز منتشر شد.

این نشریه به صورت دو فصل نامه منتشر می شود. هدف از انتشار آن هم "تقویت روشمندی در پژوهش های ادبیات کودک و نوجوان و کمک به رشد بیشتر و بهتر نقد و تولید نظریه در عرصه ادبیات کودک و نوجوان ایران" دانسته شده است. دست اندرکاران نشریه امیدوارند این فصل نامه بتواند سبب گسترش و اعتلای ادبیات کودک و نوجوان، به رسمیت شناختن این ادبیات، پدیدآورندگان و خوانندگان آن شود.

"مطالعات ادبیات کودک" با همکاری انجمن ترویج زبان وادب فارسی ایران و از سوی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز منتشر می شود و از سوی کمسیسون بررسی نشریات علمی درجه علمی پژوهشی را دریافت کرده است. انتشار این نشریه یکی از دو طرح مرکز مطالعات ادبیات کودک برای گسترش گفت و گو در میدان نقد و نظریه در ادبیات کودکان است.

"خوبی نامه، اندرزنامه ای قدیمی و ناشناخته"، "جهان تازه استقلال یافته کودکان: جستاری در انسان شناسی ادبیات کودک"، "فانتزی وشیوه های فانتزی سازی شاهنامه در ادبیات کودک و نوجوان"، "بررسی تحلیلی سیر نقد ادبیات کودک و نوجوان ایران"، "بررسی خواننده نهفته در داستان های احمد اکبرپور(بر پایه ی نظریه ایدن چمبرز)،‌ "بررسی مفهوم مرگ در ادبیات کودک ایران: تحلیل محتوای نه کتاب"، "مقایسه تحلیل انتقادی گفتمان داستان های کوتاه معاصر بزرگسال و نوجوان" عنوان مقاله های این شماره از مجله است.

Submitted by admin on