معرفی برندگان جایزه روز جهانی رسانه در دست کودکان

روز سه شنبه ١٥ آذر برابر با ٦ دسامبر، یونیسف برندگان سال ٢٠١١ جایزه ی روز جهانی رسانه در دست کودکان را اعلام کرد.

جایزه ی ٢٠١١ روز جهانی رسانه در دست کودکان" در بخش برنامه های تلویزیونی به تلویزیون دولتی توگو و در بخش برنامه های رادیویی به رادیو هند (All India Radio) رسید.

روز جهانی رسانه در دست کودکان هر سال در نخستین یک شنبه ماه مارس بزرگ داشته می شود. در این روز برنامه سازان رادیو و تلویزیون برای کودکان، درباره کودکان و با همراهی آن ها برنامه می سازند. موضوع بیستمین سال روز جهانی رسانه در دست کودکان "دخترها و  پسرها" (GIRLS ARE...BOYS ARE...) بود و نقش های جنسیتی و برابری/نابرابری جنسیتی را مورد توجه قرار داده بود.

تلویزیون دولتی توگو این جایزه را به خاطر برنامه ی “A Nous la Planete.”  دریافت کرد. این برنامه از سوی یک سازمان رسانه ای به همین نام ساخته می شود و به صورت هفتگی از این تلویزیون پخش می شود. در روز بین المللی "کودک و رادیو و تلویزیون" گروهی از نوجوانان درباره ی برابری جنسیتی در این برنامه گفت و گو کردند. همین طور مصاحبه هایی در زمینه ی تبعیض و هویت از این برنامه پخش شد.

رادیو هند نیز با برنامه ای به نام "شادی- زندگی" جایزه ی بخش برنامه های رادیویی این جایزه را به دست آورد. این رادیو برای این روز برنامه ای ٣ ساعته ساخته بود که اجرا کنندگان آن همه کودک بودند. در این برنامه سرگرم کننده که شامل خبر، نمایش، گفت و گو و قصه گویی بود، مسائل پیچیده اجتماعی با زبانی مناسب با کودکان و نوجوانان در میان گذاشته شد.

یونیسف هم چنین از ATN Bangla یکی از کانال های تلویزیونی بنگلادش ستایش کرد و جایزه ی ویژه خود را برای تلاش برای مورد توجه قرار دادن جوانان در رسانه ها به این کانال اهدا کرد. این کانال در سال ٢٠٠٤ جایزه ی بخش تلویزیون روز بین المللی "کودک و رادیو و تلویزیون" را به دست آورده بود.

یونیسف از برنامه سازان رادیو و تلویزیون خواسته بود که در این روز پرسش هایی مانند "دختر بودن به چه معنا است؟ پسر بودن چطور؟، آیا رفتارها، توانایی ها یا پسندهایی وجود دارند که دخترها یا پسرها به طور ذاتی با آن ها به دنیا بیایند؟ آیا کارهایی وجود دارد که دخترها یا پسرها به خاطر جنسیتشان نتوانند یا اجازه نداشته باشند انجام دهند؟ آیا هر دو گروه پسرها و دخترها از شانس و فرصت برابری در زندگی برخوردار هستند؟" را مطرح کنند.

امسال از ایران "رادیو سلامت" در بخش برنامه های رادیویی نامزد دریافت این جایزه بود.

Submitted by editor3 on