معضل کتابخوانی باید از سوی آموزش و پرورش حل شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حسن کیانی استاد دانشگاه الزهراء در نشست تخصصی «همایش ملی کتاب و نشر؛ دستاوردها و افق پیش‌رو» با بیان این مطلب افزود: مهم‌ترین حامل علم؛ کتاب است.

آحاد مردم وقتی می‌بینند کسی با مطالعه به جایی در جامعه نمی‌رسد سراغ کتاب و کتابخوانی نمی‌روند به جرات می‌توان گفت بسیاری از خانواده‌ها در کشورمان با فرهنگ مطالعه بیگانه هستند کتاب یک کالای مظلوم است و فرهنگ مطالعه در کشور ما تابع عوامل اقتصادی است.

حسن کیانی استاد دانشگاه الزهراء در نشست تخصصی «همایش ملی کتاب و نشر؛ دستاوردها و افق پیش‌رو» گفت که معضل کتابخوانی باید از سوی آموزش و پرورش حل شود.

وی با بیان اینکه برگزاری همایش‌های متعدد برای ارتقا صنعت نشر و حل معضلات آن بیشتر تبلیغاتی و جنبه خودنمایی دارد، افزود: وضعیت کنونی عدم مطالعه کتاب در ایران در شرایط بحرانی قرار دارد. تیراژ کتاب‌ها که در گذشته بالای پنج هزار نسخه بود اما امروز به ۵۰۰ نسخه رسیده است اگر ریشه‌یابی نشود و دستاوردها و خروجی همایش‌های مختلف برای کتاب به تدوین سند راهبردی صنعت نشر منجر نشود، باید بر وضعیت حال کتاب گریه کنیم.

کیانی با بیان اینکه حال کتاب خوب نیست و هیچکس برحال مریض آن گریه نمی‌کند، گفت: اگر همایش‌ها به بهبود وضعیت نشر کشور کمک کند آن وقت یک گام به سمت حل مسائل نشر برداشته‌ایم. به نظر من قانون نشر، قوانین حمایت از مولفان، ناشران و ممیزی باید به روزرسانی و اصلاح شود قبل از اینکه همایش‌هایی در حوزه کتاب برگزار کنیم. باید بستری مناسب در جامعه ایجاد کنیم، اگر به بسترسازی‌ها کمکی نشود و همایش‌ها کاربردی نباشد هیچ کمکی به وضعیت مریض فعلی صنعت نشر نمی‌شود.

استاد دانشگاه الزهرا تنها راه حل معضل کتابخوانی را و ترویج فرهنگ کتابخوانی را عنوان کرد و افزود: معضل نبود فرهنگ کتابخوانی را تنها آموزش و پرورش حتی یک ساعت مشخص در مدارس اختصاص به مطالعه ندارد و دانش آموزان ما به جای تحقیق تنها از اینترنت مطالبی را جمع‌آوری و ارائه می‌کنند. اگر آموزش و پرورش در این موضوع وارد عمل شود و مشکل کتابخوانی به صورت ریشه‌ای درمان شود دیگر شاهد معضل نبود فرهنگ کتابخوانی نخواهیم بود.

عباس حسینی نیک، بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز در این نشست گفت: برای مرتفع شدن مشکلت صنعت نشر تا زمانی که ناشران احساس سوددهی نکنند و نویسندگان از شغل خود رضایت نداشته باشند و دانش آموزان از مطالعه لذت نبرد و دولت به صورت عملی از ناشران و مولفان حمایت نکند ما همچنان مشکلاتی در حوزه نشر و به خصوص معضل کتابخوانی خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: نیاز به مطالعه باید در جامعه ایجاد شود و اگر نه دیگر هیچ کتابی به مزاج مخاطبان خوش نمی‌آید پس مهمترین عالم موتور محرک هر چیزی «نیاز» است.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
Submitted by editor on