مقالاتی در حوزه جامعه‌شناسی کودکی ترجمه می‌شود

واحد پژوهش مرکز آموزش و پژوهش «رهایی» که در زمینه کودکان و آموزش فعالیت دارد، تصمیم دارد تا در قالب پروژه‌ای، مقاله های منتشر شده در جلد دوم از شماره ۵۸ نشریه علمی - پژوهشی current sociology را که به مباحث تجربی حوزه جامعه‌شناسی کودکی می‌پردازد، ترجمه و منتشر کند. 

«جامعه‌شناسی کودکی» حوزه‌ای است که باوجود اهمیت فراوان آن در سراسر جهان، بسیار کم به آن پرداخته شده است. با این حال در چند سال اخیر، این حوزه در بسیاری از کشورها مورد توجه محققان قرار گرفته است و پژوهش‌های جامعه‌شناسی بسیاری به کودک و کودکی به عنوان سوژه‌ای قابل بحث پرداخته‌اند.

در ایران نیز حوزه جامعه‌شناسی کودکی در مقایسه با سایر حوزه‌ها از توجه کمتری برخوردار است. از انگشت شمار کتاب‌هایی که در این حوزه تاکنون در ایران منتشر شده‌اند، می‌توان به کتاب‌های «جامعه‌شناسی کودکی» نوشته ویلیام. ای. کورسارو و «جامعه‌شناسی دوران کودکی» نوشته آلیسون جیمز، کریس جنکس و آلن پروت اشاره کرد. 

حسام حسین‌زاده، دبیر مرکز آموزش و پژوهش «رهایی» در گفت‌وگو با کتابک، درباره‌ی علت اهمیت پژوهش در زمینه جامعه‌شناسی کودکی و این پروژه گفت: «کشورهای خارجی در چند سال اخیر به صورت تخصصی، پژوهش در زمینه جامعه‌شناسی کودکی را آغاز کرده‌اند ولی در ایران تقریبا هیچ ادبیاتی در این حوزه وجود ندارد. این در حالی است که در ایران با وجود شرایط و زمینه اجتماعی که کودکان کار بخشی از آن هستند و آمارهای رسمی و غیر رسمی بسیاری از تعداد بالای آن‌ها خبر می‌دهد، کار و پژوهش در این حوزه بسیار ضروری است.»

این پروژه شامل ترجمه ی ۱۲ مقاله است که برخی از عناوین آن عبارتند از:

  • «کودکی در جامعه و جامعه‌شناسی استرالیا» نوشته رابرت ون‌کریکن
  • «کودکی در جامعه‌شناسی و جامعه از منظر ایالات متحده» نوشته لورتا ای. بس
  • «جامعه‌شناسی کودکی در ۱۰ کشور؛ عواقب متداول و مسیر آینده آن» نوشته دوریس بولر-نیدربرگر
  • «بازتاب جامعه‌شناسی کودکی در انگلستان» نوشته جو مورن-الیس
  • «کودکی در جامعه‌شناسی و جامعه آلمان» نوشته هلگا زیهر
نویسنده
فاطمه بدری
Submitted by editor71 on