مقررات صیانت از کودکان در برابر نسل سوم موبایل تصویب شد

تیتر:
مقررات صیانت از کودکان در برابر نسل سوم موبایل تصویب شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ضوابط صیانت از کودکان و نوجوانان در خدمات موبایل باندپهن را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه ٢٠٣ خود مقررات و ضوابطی را برای اپراتورهای تلفن همراه که خدمات نسل سوم و بالاتر را ارائه می دهند و نیز مشترکانی که از این خدمات استفاده می کنند تصویب کرد.

این ضوابط با توجه به توسعه نسل‌های بالاتر تلفن همراه که موجب فراهم شدن خدمات جدیدی در حوزه‌هایی همچون سلامت، آموزش و اشتغال می‌شود و از آنجایی که امکان بهره‌مندی از این خدمات به‌صورت گسترده برای همه رده‌های سنی فراهم است مصوب شده است.

این مقررات به منظور بهره‌مندی مفید و پرهیز از مخاطرات احتمالی حوزه خدمات باند پهن بر مبنای نیازهای ملی و فرهنگی و با توجه به نقشه مهندسی فرهنگی کشور و با تأکید ویژه بر استحکام، دوام و تعادل خانواده‌ها و به‌خصوص مراقبت از کودکان و نوجوانان تصویب شده و براساس آن اپراتورهای موبایل موظف هستند سیم‌کارت کودک و نوجوان با قابلیت دسترسی به بسته‌های خدماتی جذاب تلفن همراه متناسب با گروه‌های سنی کودک و نوجوان (افراد زیر ١٨ سال) را همراه با بسته آموزشی استفاده صحیح از خدمات باند پهن موبایل ارائه کنند.

اپراتورها موظف هستند خدمات تلفن همراه را با قابلیت اعمال برخی مدیریت‌ها برای استفاده کودک و نوجوان برای یک یا چند دسته از خدمات تلفن همراه نظیر صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چند رسانه‌ای و اینترنت یا اضافه کردن برخی قابلیت‌ها چون امکان تماس خانوادگی یا گروهی براساس درخواست مشترک فراهم کنند.

اقدام دیگری که اپراتورها را به نوعی متعهدتر می‌کند این است که اجازه فروش سیم‌کارت به افراد کمتر از ١٨ سال را ندارند و هرگونه تغییر در قابلیت سیم‌کارت از قبیل محدودیت در دسترسی به بعضی از خدمات با مشترکان است.

نحوه نظارت، هدایت و کنترل کودکان توسط اولیای خانواده‌ها، تماس با کدهای خدماتی اضطراری از قبیل ١٢٣ و ١١٠ در صورت مواجهه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین ترویج اخلاق و آداب استفاده مسئولانه و شرعی از خدمات و محصولات موبایل باند پهن در راستای رعایت حقوق شهروندی نیز باید در این سیم‌کارت‌ها دیده شود.

در همین حال در این مصوبه مشترکان تلفن همراه باند پهن برای این رده سنی نیز دارای مسئولیت‌هایی نظیر حقوقی و مالی هستند.

اظهار یا ایجاد هویت جعلی یا غیرواقعی یا هرگونه اقدامی که منجر به گمراهی از هویت واقعی مشترک ر استفاده از خدمات باند پهن موبایل شود، ممنوع است.

مشترکان موظف هستند در صورت فراهم‌سازی امکان استفاده از خدمات تلفن همراه باند پهن موبایل برای فرزندان کودک و نوجوان خود، مسئولیت کاربرد را بپذیرند و بر خدمات‌گیری کودک و نوجوان خود نظارت فعال داشته باشند.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری مهر
تاریخ:
۹۳/۱۰/۲۰
Submitted by editor3 on