ملاله یوسف زی کتابخانه ای را در انگلستان افتتاح کرد

ملاله یوسف زی، دختر نوجوانی که پس از سخنان اش در دفاع از حق تحصیل برای دختران در پاکستان، توسط گروه طالبان مورد اصابت گلوله قرار گرفت، در شهر محل سکونت جدیدش، بیرمنگام انگلستان، طی مراسمی یک کتابخانه ی عمومی را افتتاح کرد.

ملاله ۱۶ ساله که برای درمان به این شهر رفته بود پس از بهبودی این شهر را به عنوان محل زندگی خود برگزید و اکنون در آن جا به مدرسه می رود.
در این مراسم او به هزاران نفری که در محوطه ی کتابخانه ایستاده بودند گفت: «یک کتاب، یک کودک، یک خودکار و یک معلم می تواند دنیا را تغییر دهد.»
او همچنین گفت که ما باید برای کودکان پاکستان، هند و افغانستان که از تروریسم، فقر، کار اجباری و قاچاق کودک رنج می برند، به پا خیزیم. بیایید از طریق صدایمان، رفتارمان و کمک هایمان به آن ها کمک کنیم تا بخوانند و به مدرسه بروند.

او بر این باور است تنها راه دستیابی به صلح جهانی از راه آموزش است به گونه ای که نه تنها ذهن بلکه قلب و روح را جلا بخشد.
او از این که برای افتتاح این کتابخانه دعوت شده ابراز خوشحالی کرد و گفت که همیشه برای خواندن کتاب های بیشتر خود را به چالش انداخته است.

این کتابخانه در فضایی به وسعت ۳۰ هکتار توسط گروهی معمار هلندی طراحی شده و معماری مدرن و جالبی دارد و بزرگترین بنای عمومی اروپاست. با داشتن بیش از یک میلیون کتاب پیش بینی می شود در سال نخست بیش از ۳ میلیون از آن استفاده خواهند کرد.
 

Submitted by editor3 on