من با هر کسی نمی‌روم ( از مجموعه مهارت‌های خودمراقبتی)

عنوان لاتین
Ich geh doch nicht mit jedem mit! (children life skills guides fiction)

«من با هر کسی نمی‌روم»، به نویسندگی و تصویرگری «داگمار گایسلر»، درباره‌ی دختر کوچکی به نام لو است. او تنها جلوی مهد کودک ایستاده و منتظر است تا دنبالش بیایند. اما کمی دیر شده و باران هم گرفته. در این فاصله لو آشنایان زیادی را می‌بیند که به او پیشنهاد می‌دهند تا او را به خانه برسانند، اما لو می‌داند که او فقط می‌تواند با افرادی که والدینش آن‌ها را از قبل مشخص کرده‌اند، برود.

مهارت مراقبت از خود برای کودکان در زمان رشد اجتماعی‌شان بسیار ضروری است و کتاب «من با هر کسی نمی روم» می‌تواند به والدین در تمرین این مهارت با فرزندان‌شان کمک کند. تصاویر کتاب زیبا و جذاب و با متن همراه هستند. در ابتدای و انتهای کتاب فهرستی است که می‌تواند نمونه بسیار خوبی برای والدین در شناساندن افراد قابل اعتماد به کودک باشد.

مجموعه کتاب‌های «مهارت‌های خود مراقبتی»، موضوعات را کاملا ساده، روان و قابل لمس مطرح کرده‌اند. تصاویر کتاب هم بسیار زیبا و گویا هستند و این مجموعه گزینه مناسبی برای بلندخوانی با کودکان و گفت‌وگو است. کتاب‌های دیگر این مجموعه عبارتند از: «من می‌توانم قوی باشم»، «من می‌توانم با صدای بلند بگویم نه»، «من که گم نمی‌شوم» و «به من دست نزن». نویسندگان و تصویرگران برخی از آن‌ها با هم تفاوت دارند.

«من می‌توانم قوی باشم» درباره‌ دختری به نام کیم است که در کودکستان، کودکان دیگر به او زور می‌گویند و او را مسخره می‌کنند. در ابتدا او کاملا تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اما بعد با کمک صحبت‌های مربی مهد، یاد می‌گیرد که او هم قوی است و نیازی ندارد تا از دیگران بترسد.

کتاب «من می‌توانم با صدای بلند بگویم نه»، به نویسندگی «سوزا آپن‌راده» و تصویرگری «میریام کوردس»، داستان دختری به نام لئا است که می‌داند در موقعیت‌هایی که احساس نا‌خوش آیندی دارد یا دوست ندارد رفتاری با او بشود، چگونه کاملا قاطع و بدون ترس و خجالت باید نه بگوید و اعلام کند که به انجام آن کار راضی نیست.

«من که گم نمی‌شوم» کتابی است درباره‌ی دختری به نام لو که همراه مادر برای خرید به بازار می‌رود. در شلوغی بازار او ناگهان مادر را گم می‌کند. اما مهم این است که هم شماره تلفن مادر را دارد و هم می‌داند که اگر این اتفاق برایش افتاد، باید به کجا مراجعه کند و چه کارهایی انجام دهد. همین مسئله هم باعث می‌شود تا به کودک دیگری که او هم گم شده است، کمک کند. نویسنده و تصویرگر این کتاب «داگمار گایسلر» است.

در کتاب «به من دست نزن»، یوناس که یک پسر بچه‌ی دبستانی است در موقعیتی قرار می‌گیرد که پسری بزرگ‌تر، او را تحت فشار قرار می‌دهد تا حریم خصوصی و جنسی او را زیر پا بگذارد. اما یوناس به درستی واکنش نشان می‌دهد و بعد با راهنمایی یکی از دوستانش، متوجه می‌شود که این یک راز نیست و باید به والدینش بگوید و هیچ‌کس حق ندارد او را به خاطر این کار تهدید کند. نویسنده «ورونکا فرس» و تصویرگر آن «یولیا گینزباخ» است.

«الیزابت تسولر» متولد 1945 در برلین است. او در رشته‌های زبان آلمانی، زبان فرانسه، تاریخ هنر و علوم تربیتی تحصیل کرد. قبل از نویسندگی 17 سال معلم دبیرستان بود. او به خاطر سال‌ها فعالیت ادبی نشان افتخار از دولت آلمان دریافت کرده است.

«داگمار گایسلر» متولد 1958 و فارغ التحصیل رشته نقاشی است. او درست بعد از اتمام تحصیلاتش کارش را به عنوان تصویرگر برای انتشاراتی‌های مختلف شروع کرد و تا به امروز این کار را انجام می‌دهد.

«سوزا آپن راده» در دانمارک به دنیا آمد. او در رشته‌ی روانشناسی درس خوانده است. وی بعد از تولد دو فرزندش نوشتن را آغاز کرد.

«ورونیکا فرس» متولد 1965 و یک هنرپیشه آلمانی است. او هفت سال در موسسه‌ای برای پیشگیری از خشونت جنسی علیه کودکان و نوجوانان فعالیت کرده است. وی دو کتاب برای بچه‌ها نوشته است تا به آن‌ها در شناختن موقعیت‌های خطرناک کمک کند.

گزیده‌هایی از کتاب

امروز لو باید منتظر بماند! تقریبا دنبال همه‌ی بچه‌ها آمده‌اند! فقط لو تنها جلوی مهدکودک ایستاده است.

همین موقع خانمی به سمت او می‌آید و می‌گوید: «سلام لو! این‌جا تنهایی چه کار می‌کنی؟ بیا، من می‌برمت خانه. راه ما یکی است.»

لو می‌گوید: «من شما را نمی‌شناسم، نمی‌توانم با شما بیایم.»

آن خانم می‌گوید: «لو! چرا؟ ما که همدیگر را می‌شناسیم.»

برگردان
منیژه نصیری
تصویرگر
Dagmar Geisler, داگمار گایسلر
سال نشر
۱۳۹۷
نویسنده
Dagmar Geisler, داگمار گایسلر
ویراستار
روشنک بهاریان نیکو
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال
Submitted by editor3 on