"من کیستم؟" را در کتابخانه بپرس!

"من کیستم» یکی از طرح های پیشنهادی موسسه تحقیقات کاربردی در رسانه های کودکان Institut für angewandte Kindermedienforschung، برای کتابخانه های عمومی و کودکان در آلمان است.

مخاطبان آن کودکان پیش دبستانی و دبستانی هستند که با اجرای این پروژه می آموزند که هر انسان یک موجود یگانه است. مدت اجرای این پروژه برای هر گروه حدود ۶۰ دقیقه است.

مواد لازم برای اجرای این پروژه عبارت هستند از:

  • کتاب مصور "من کیستم؟" اثر  Mike Gibbie و Barbara Nascimbeni
  • ورقه های کاغذ با مهر کتابخانه
  • جوهر  برای انگشت نگاری

اجرای طرح:

کتابدار پس از خوش آمد گویی موضوع  روز را که "من کیستم" است، اعلام می کند. سپس نام  خود را می گوید و از جا بلند می شود. دست ها را بالای سر برده و می گوید: " قد من به این  بلندی است  و دلم می خواست خرس قطبی بودم. اسم شما ها چیست و دلتان می خواست چی بودید؟

پس از معرفی تک تک کودکان، کتابدار به آنها می گوید:"چون انسان ها متفاوت هستند، چیزهای متفاوت را هم می بینند." سپس کودکان فرصت دارند در کتابخانه  بگردند و به همه چیز نگاه کنند. پس از این گردش، کودکان دور هم جمع می شوند و درباره چیزهایی که در کتابخانه دیده اند گفت و گو می کنند. سپس می توانند دوباره در کتابخانه گشتی بزنند و به دور بر خود نگاه کنند و چیزهای ندیده را ببینند. سپس کتابدار به طور خلاصه شیوه به امانت گرفتن کتاب را برای کودکان  توضیح می دهد.

حال فرصتی برای بلندخوانی است. کتابدار کتاب مصور "من کیستم؟" را برای کودکان می خواند. در پایان کودکان می توانند انگشت نگاری کنند و با اثر انگشت خود بر روی صفحه کاغذ ای  با مهر کتابخانه به خانه برگردند.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on