موتورهای جستجوی کودکان چقدر ایمن هستند؟

چکیده

اگر محیط های آنلاین، ایمن نباشند، کتابدارها چگونه می توانند مهارت های اطلاعاتی را به کودکان آموزش دهند؟ در سال های اخیر تحقیقات گوناگونی جهت شناسایی وب سایت های مناسب سن کودکان انجام پذیرفته است. این تحقیق انواع ابزارهای تحقیقاتی در دسترس دانش آموزان را ارزیابی می کند.

مقــــدمه

اگر محیط های آنلاین، ایمن نباشد، کتابدارها چگونه می توانند مهارت های اطلاعاتی آموزشی را به دیگران یاد دهند؟ امنیت در مدارس از جنبه محیط فیزیکی یا آنلاین، بر هر مفهوم دیگری به منظور فراگیری تقدم دارد.

رنه اولسون می گوید: «کتابدارانی که با جوانان سروکار دارند، با کاربران متوسط کار نمی کنند، در واقع آن ها به جوانان کمک می کنند که هرچه بیشتر اطلاعات و دانش کسب کنند و مهارت های ضروری اندیشیدن، را در آن ها رشد دهند تا از این رهگذر، ابزارهای کیفی پژوهشی را به دست آورند، ابزارهای تحقیق الکترونیک ضروری هستند، ولی در مرحله اول و پیش از هرچیز دیگر باید از تصاویر زشت و رفتارهای زننده در این محیط اطلاعاتی به دور باشند.

در سال های اخیر، ابزارهای تحقیقاتی گوناگونی برای سوق دادن کودکان به وب سایت های مناسب با سن آنها، به وجود آمده اند، این تحقیق انواع ابزارهای تحقیقاتی در دسترس دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می دهد، چه آن هایی که انسان محور و چه آن هایی که خزنده محور هستند و موتورهای جستجو با عناوین «خانواده پسند» و «سالم برای کودکان» را تجزیه و تحلیل می کنند و کارایی این سرویس ها برای دانش آموزان در مرکز اطلاعات کتابخانه مدرسه را مورد آزمایش قرار میدهند.

ابزارهای جستجوی کودکان

یکی از امکانات فراهم شده برای ایمن نگه داشتن کودکان در محیط آنلاین، به کاربردن ابزارهای جستجویی است که سایت ها را به منظور تناسب سنی، غربال گری  میکنند. (Chapin 1999) . ابزارهای جستجو در سه دسته اساسی قرار می گیرند: نمایه های انسانی (راهنماها)، نمایه های عنکبوتی (موتورهای جستجو)، و ابزارهایی که بیش از یک نمایه را بطور همزمان جستجو میکنند (ابرموتورهای جستجو ).

الف. راهنماها

این ابزارهای جستجو از انسان ها برای جمع آوری و دسته بندی سایت ها استفاده می کنند. ویرایشگران، یک مدرک را در محیط وب انتخاب و محتوای آن را بررسی  و معمولاً سایت ها را به صورت موضوعی یا سلسله مراتبی دسته بندی می کنند. Yahoo Ligans اولین ابزار جستجوی مخصوص کودکان بود که (Clyde,2000) از این دسته بندی پیروی می کرد. چند نمونه از راهنماهای متعددی که توسط شرکت ها، دانشگاه ها و سازمان ها برای کودکان ایجاد شده است، عبارتند از: Lycos zone,Kids Click! And Jeeves for Kids Ajkids  بسیاری از راهنماها، امنیت و تناسب سنی را تضمین می کنند، که در حقیقت همان راهکار ترجیحی جستجوی کودکان در اینترنت (Schacter,Chung&Dorr,1999) می باشد. راهنماها در صورت جستجوی کلید واژهای بهترین عملکرد و برای موضوعات گسترده بیشترین کارایی را دارند.

دانش آموزان تحت اختیار نمایه سازان سایت ها هستند؛ از این نظر که چه اطلاعاتی به کجا می رود. به عنوان مثال، سایت های مربوط به تکالیف در یک راهنما مانند (Yahooligans) باید در دسته «مدرسه» قرار گیرد و نه این که جداگانه در راهنمای دیگری مثل KidsClick!  گذاشته شود.

اندازه و گسترش محتوای نمایه محدودیت هایی ایجاد می کند. بخاطر وجود منابع گسترده در اینترنت، جمع آوری و دسته بندی وب سایت ها کاری زمانبر است، که سبب می شود راهنماها دارای سایت و سایت های جاری کمتری باشند.  (Minkel,1997). اخیراً دانش آموزی که در KidsClick!  به دنبال موضوع «افسانه شناسی صور فلکی » می گشت چیزی به دست نیاورد و در Yahooligans فقط دو مورد پیدا کرد. کارن اشنایدر  اظهار می دارد که «ما مستحق آزادی اطلاعاتی هستیم» (Schneider,1997,p.xix) . آیا این «ما» شامل بچه ها هم می شود؟ یا جوانان باید آزادی اطلاعاتی خود را در قبال محیط آنلاین، ایمن قربانی کنند؟ فقط با استفاده از راهنماها به عنوان ابزارهای تحقیق، کودکان نمیتوانند اطلاعات مورد نظر را کسب کنند.

ب . موتورهای جستجو برای کودکان

این ابزارها از نرم افزار(با عنوان spiders یا robots ) برای یافتن، استفاده و نمایه سازی وب سایت ها استفاده می کنند (Maze, et  al.,1997) این امر به شرکت ها در نمایه سازی بخش بزرگتری از سایت ها برای دسترسی بیشتر و ویژه بودن بیشتر، کمک می کند. موتورهای جستجو در پیدا کردن موضوعات مبهم و کمتر شناخته شده و به اصطلاح پیدا کردن سوزن در انبار کاه، به خوبی کارایی دارند. البته بزرگتر بودن، لزوماً به مفهوم بهتری نیست و کمیت همواره کیفیت را در بر نمی گیرد و در این مورد، ایمنی در تعداد وجود ندارد. دانش آموزانی که از موتورهای جستجوی افراد بزرگسال استفاده می کنند، خود را در معرض آب های خروشان پر از کوسه قرار می دهند که گنجینه ای در آن غرق شده است و آن ها به دنبال آن هستند. نتیجه چنین کاری بسته به نوع کلید واژه می تواند خطرناک باشد. اخیراً دانش آموزی در موتور جستجوی بزرگسالان کلمه Porsche را به اشتباه Porche  تایپ کرده بود و با موضوعاتی مستهجن  مواجه شده بود. افرادی که سایت های مستهجن را طراحی می کنند کلماتی همانند pokemon یا pokeman را در صفحات خود قرار میدهند تا جستجوگران فکر کنند که این کلمات نیز مرتبط با موضوع آن هاست (Sullivan,1998) و این کار باعث می شود که این سایت ها در بالای فهرست نتایج جستجو ظاهر شود. مهندسان، بطور مداوم از موتورهای جستجو می خواهند که این نوع نتایج ناخواسته را حذف کنند. «این یک بازی موش و گربه است و هیچ انتهایی ندارد» (Schneider,1997,8 ).

روش فریبنده دیگری که توسط ایجاد کنندگان سایت های مستهجن بکار برده می شود، استفاده از زمان است، یعنی سایت های ایمن بعد از مدتی (یک ماه) مستهجن می شوند. و برخی سایت ها در روز و شب متفاوت هستند. در روز این سایت ها تجاری هستند و در شب مستهجن می شوند. صاحبان این سایت ها به منظور نشان ندادن منظور اصلی خود؛ از کلمات اشتباه نوشته شده استفاده می کنند و با انجام این کارها، از فیلتر شدن خود جلوگیری می کنند.

در سال ۱۹۹۸ اولین موتور جستجوی خزنده مدار برای کودکان ایجاد شد، که  Safety Net نام گذاری شد و امروزه بعنوان  "Search Guard " شناخته می شود. Lycos ، یک موتور جستجوی افراد بزرگسال به کاربران امکان استفاده از رمز ورودی می دهد بنابراین به محافظ جستجو اجازه غربال گری سایت های نامناسب را می دهد . به رغم اینکه بسیاری از ابزارهای خاص جستجوی کودکان (Yahooligans and Ask Jeeves for Kids )  فراتر از ابزارهای خاص بزرگسالان توسعه پیدا کرده اند (Clyde , 2000 )، و با اینکه نمایه موجود در "Search Guard " برای بزرگسالان و کودکان یکسان عمل می کند ولی ماهیت هر دو با هم متفاوت می باشد. مانند:

Alta Vista Family Filter,Walt Disney Internet Group,s) (WDIG) Go Guardian (formerly Infoseek و اخیراً هم گوگل با جستجوی ایمن خودش این کار را انجام میدهد. (Sullivan,2000a ) . یک عیب عمده این ابزارهای جستجو این است که کودکان به راحتی می توانند ویژگی های امنیتی آن ها را از بین ببرند. در طی سال ۱۹۹۸ شرکتی با نام N2H2 توانست که Searchopolis www.searchoplis.com را راه اندازی کند، اولین موتور جستجوی کودکان که حاوی راهنمای جدای از بزرگسالان بود و کودکان نمی توانستند امنیت آن را حذف کنند. دو موتور جستجوی دیگر نیز برای جستجوی ایمنی جوانان راه اندازی شد، CleanSearch – HaAh  حتی اگرموتورهای جستجوی کودکان تکنولوژی نسبتاً جدیدی را به نمایش بگذارند، امکانات بیشتری در اختیار دانش آموزان  به هنگام جستجوی اطلاعات قرار می دهند. اگر چه در دنیای اتوماسیون با وجود نمایه های ماشینی، موتورهای جستجو نمی توانند به طور کامل ویژه کودکان باشند یا صد در صد ایمنی را تضمین کنند.   

ابزارهای ابر جستجو 

ابزارهای ابر جستجو از موتورهای جستجوی متفاوت و یا راهنماهای متفاوت بطور همزمان استفاده می کنند و حال آنکه استفاده کردن از ابزارهای ابرجستجو به معنای به دست آمدن نتایج بسیار زیاد نمی باشد. بسیاری از آن ها برای ترکیب های گوناگون که توسط موتورهای جستجوی مختلف، بکار برده می شود، تنظیم نشده اند، و بخاطر سرعتی که دارند، فقط چند مورد اول نتیجه هر موتور جستجو را بازیابی می کنند. (Reoman and Carlson,2000 ) حتی با وجود نتایج دور از موضوع مورد جستجو، ابزارهای ابرجستجو توسط دانش آموزان ترجیح داده می شود بخاطر این است که این ابزارها از استراتژی جستجوی One – stop – shopping  convenience استفاده می کنند (Fidel et  al.,1999) با توجه به این واقعیت که دانش آموزان در مدارس با توجه به وقت محدود کلاس فقط به چند مورد از نتایج با کیفیت احتیاج دارند، ابزارهای ابرجستجو برای کودکان ایمنی را به هنگام جستجوی آنها در اینترنت فراهم می کنند و شامل موتور معروف Ask Jeeves برای کودکان می شود، که علاوه بر خودش از سه راهنمای دیگر که عبارتند از: Profusion-search kid safe __ Prorfusion-search kids , Family Friendly Search نیز برای جستجو استفاده می کنند.

ابزارهای جستجو توسط انسان و یا ماشین بررسی و نمایه سازی می شود ولی درواقع تفاوت قائل شدن بین موتورهای جستجو و راهنماها کاری دشوار است. بسیاری از موتورهای جستجو، جستجوی بر پایه یک راهنما را فراهم می کنند و بسیاری از راهنماها مانند یاهو از موتورهای جستجو برای گسترش نتایج خود استفاده می کنند.  Sullivan , 2000b . بدون توجه به این که یک نمایه توسط انسان تهیه شده باشد یا ماشین و این موضوع عامل تعیین کننده ایمنی موتور جستجوی کودکان باشد، نمایه های خودکار خطر بیشتری را در بازیابی مطلب مستهجن بوجود می آورند. برای تمایز بین دو پایگاه داده، قانون کلی، کنترل آدرس URL یک وب سایت در زمانی است که آن سایت در ابزار جستجو نمایه سازی شده است. اگر درخواست نوشتن یک توضیح ظاهر شود، یک راهنما خواهد بود، (D.Sullivan,Personal communication,Sept.13,2000 ) دانستن تفاوت بین دو روش برای هر معلم ـ کتابدار مهم است. کودکان بعنوان جستجوگران تازه کار، در انتخاب ابزارهای جستجوی خاص خود و ایمن نیاز به کمک دارند. (Bilal,1999 ) فهرستی از ابزارهای جستجوی ایمنی برای کودکان در ضمیمه الف آمده است.

ایمنی کودکان: چه کسی چنین می گوید؟

با ده شرکت برای پاسخگویی از طریق تلفن و پست الکترونیک به مجموعه ای از سؤالات در مورد موتورهای جستجوی فیلتر شده، تماس گرفته شد. این تحقیق مشخص کرد که ۸ شرکت از فناوری فیلتر کردن استفاده می کردند و دو شرکت باقیمانده این کار را نمی کردند ولی به منظور مطالعه تحلیل مقایسه ای در این تحقیق نگه داشته شدند. شرکت کنندگان به مجموعه ای از پرسش ها در مورد ابزارهای جستجوی ایمن برای کودکان پاسخ دادند. اولین مجموعه سؤالات مربوط به تاریخ ها، اندازه، تعداد جستجوهای روزانه و ماهیت ابزارها می شد.

۶۴ درصد از شرکت کنندگان از ترکیب تکنولوژی فیلتر کردن و مرورگرهای انسانی (Staff ) استفاده می کردند. تنها دو شرکت با ۲۵ درصد ، نمایه ای داشتند که توسط انسان تهیه شده بود. نیمی از شرکت ها از یک شریک در روند اجرای برنامه های ایمنی خود استفاده می کردند. بعنوان مثال، N2H2 یک شرکت فیلتر کننده، از موتور جستجویی با نام Inktomi  برای نمایه خود، استفاده می کنند  آلتا ویستا و گوگل که هر دو موتور جستجو هستند، فناوری فیلتر کردن Surfwatch  را استفاده می کنند شرکت ها برحسب اطلاعات داده شده در پاسخ به پرسش ها، بسیار متغیر بودند. Ah – Ha  به سرعت پاسخ داد و خواستار فراهم کردن جزئیات تمام برنامه های ایمنی خود برای کودکان بود.  WPIGS Guardian این اطلاعات را شخصی می دانست.  دیدگاه های بیان شده توسط سایر شرکت کنندگان نشان داد که اعتبارمرورگرهای Staff و ضوابط حذف سایت ها نباید برای عموم فاش شود. رناتا اوینگ از Ask Jeeves for kids اطلاعاتی را در مورد گروه فیلتر کننده درخواست کرد شاید به این دلیل که حدف سایتی از یک نمایه با ایجاد کردن آن تفاوت دارد. فقط دو شرکت Go Gardian,s Brain Zambrano و Search Guard,s shawn Mccarthy  عملاً پروسه های ایمنی کودکان را انجام می دادند. هیچ یک از شرکت ها اطلاعات تخصصی در این مورد را بروز ندادند.

اگر چه شرکت های موتور جستجو می خواهند راجع به اندازه نمایه خود اغراق کنند، ۶۳ درصد از شرکت کنندگان اندازه فهرست خود در مورد موتور جستجوی ایمن برای کودکان را نمی دانستند. ۵۰ درصد نگفتند چند مورد جستجو در روز یا در یک دوره زمانی معین ظاهر می شود. برخی مانند گروه اینترنتی والت دیزنی این اطلاعات را خصوصی می دانستند در حالی که دیگران مانند Lycos اظهار داشتند که این داده ها جدا از سایر اطلاعات نیستند. تاریخ راه اندازی موتور جستجو برای ۵۰ درصد از شرکت کنندگان مشخص نبود. اکثر آنها بیان داشتند که موتور جستجوی ایمن برای کودکان قبل از استخدام آنها در شرکت وجود داشته است.

شرکت ها برنامه هایی را توضیح می دادند که توسط موتورهای جستجوی خاص کودکان استفاده می شود تا کودکان را در هنگام جستجو در اینترنت مراقبت کنند. جزئیات مسدود کردن سایت های نامناسب داده شده و اطلاعاتی در مورد وجود مرورگرهای انسانی در هنگام بروز این مرحله نیز بیان شد. شرکت ها از نرم افزار فیلترینگ، نمایه بوجود آمده توسط انسان و یا هر دو استفاده می کردند .

استفاده تنها از نرم افزار فیلترینگ

Alta vista family filter : رالف دیموکیو  مدیر ارشد ارتباطات صنعتی، بیان میکند که آلتا ویستا از فناوری Surfwatch  استفاده می کند و البته نه اینکه از هیچ روش برنامه خانگی استفاده ای نبرده باشد.

ترکیب مرورگرهای انسانی و فناوری فیلترینگ

Search Guard   موتور جستجوی Lycos ایمن برای کودکان ۱۳ سال به بالا، تنها موتور جستجویی است که از مسدود نمودن کلید واژهای در سیستم فیلتر کردن استفاده می کند شاون مک کارتی  مدیر محصول Lycos ، فهرست کلید واژه های فیلتر کننده را برای موتور جستجو جمع آوری کرده است. سایت های حذف شده از فهرست توسط  نرم افزار به یکی از ۴ دسته زیر دسته بندی می شوند: مستهجن، نفرت، تسلیحات و خشونت، هر دسته فهرست کلیدواژه مجزا دارد. درنتیجه جستجو برای عبارت «pipe bomb » فقط برای کلمه Pipe جستجو می کند، چون که کلمه bomb مسدود و فیلتر شده است. مک کارتی بطور متناوب پایگاه داده را آزمایش می کند، و لغات جدیدی را برای اضافه کردن به فهرست مسدود شده پیدا می کند. جدیدترین آنها کلمه Lolita در دسته سایت های مستهجن بود.                                                          

Safe Search :  این موتور جستجو از فهرست مسدود شده فناوری فیلترینگ Surfwatch  استفاده می کند و گوگل نیز از این مورد برای افزودن بر فهرست سیاه کلید واژهای خود استفاده می کند فیلترها بخش عمدهای از سایت های بد را مسدود می کند ولی پس از هرنمایه جدید، کارمندان بطور دستی Safe search را بررسی می کنند تا محتوای جنسی و مستهجن نداشته باشد. کل دامنه ها و یا حتی یک صفحه را می توان مسدود کرد. کمپرلی وگل، عضو Safe Search بیان می کند که گوگل نیز از کاربران می خواهد که هر گونه مشکلی را به Satesearch@google.com  گزارش دهند. چون که گوگل از محبوبیت لینک برای شناسایی ارتباط ها استفاده می کنند، سایت هایی که تا به حال در فهرست قرار نگرفته اند، می توانند به بخش نتایج جستجو فرستاده شوند. این گونه سایت ها را می توان با توجه به نداشتن جزئیات و داشتن فقط یک عنوان و آدرس URL در فهرست نتایج، شناسایی کرد.

Ah- HA : جی بین، رئیس Ah- Ha گزارش می دهد که فرایند گسترده فیلترینگ در محل هر وب سایت موجود در فهرست را هفته ای یکبار بررسی می کند. سایت های پذیرفته شده توسط فیلتر، یک گروه و سطح، دسته بندی دریافت می کنند. بعنوان مثال، سایتی که محتوی لباس زیر زنانه است و هیچ گونه برهنگی، در آن دیده نمی شود، به سطح ۱ در دسته بندی مستهجن تعلق خواهد گرفت. در حالی که سایتی که محتویات برهنگی دارد، دسته بندی ۴ یا ۵ را خواهد داشت، و سایت های سکسی و بسیار مستهجن دسته بندی ۸ تا ۱۰ را دارند. سایت هایی که استانداردهای Ah-Ha را ندارند، از فهرست حذف میشوند. اگر این سایتها محتوایی مغایر با استانداردها نداشته باشند، به فهرست اضافه خواهند شد. سایتهای دارای ۶ تا ۱۰ کلمه از لغات مستهجن، مانند fu** مسدود می شوند. کارمندان، پایگاه داده را بررسی میکنندو براساس اطلاعات حاصل از کاربران هر گونه موارد مغایر با استاندارد را از طریق ایمیل به شرکت خبر میدهند. Ah-ha قدرت جستجوی خود را همواره افزایش میدهد و در حال حاضر دارای بیش از ۱۰۰ شریک تجاری مانند http://www.spinfinder.com و htpp://www.teen.Gm/ میباشد این شریکها از محتویات Ah-ha استفاده می کنند، اما نگاه شخصی خود را به این فهرست دارندJ. Bean,Personal communication,September15,2007  .

CleanSearch :  نمایه جداگانه ای از موتور جستجوی Nymphoseek.com دارای رتبه بندی x است که در مورد سرگرمی و تفریح در محیط وب میباشد. تای تامسون  ، مدیر فروش و بازاریابی اظهار میدارد که CleanSearch از موتور جستجوی Inktomi  و سیستم فیلتردهی استفاده میکند. CleanSearch تنها سایتهای دارای سطح رده بندی ۱ (بدون هماهنگی) را نمایه سازی می کند . یکی کارمندان مربوطه، دوبار در روز نمایه را مرور می کند تا از فرار احتمالی مطالب مستهجن از فیلتر و ورود آن ها به سایت آگاه شود. CleanSearch  به بازخورد کاربران نیز توجه دارد. (T.Thompson,Personal communication,september15,2000 ) .

Searchopolis : این ابزار جستجوی کودکان، راه حل سیستم فیلترینگ N2H2 است که در آن توضیحات سایت های مستهجن در نتایج جستجوی سیستم فیلترینگ تجاری آن ، یعنی Bess ظاهر می شود. Inktomi از Searchopolis حمایت میکند ولی تمام فناوری فیلترینگ در داخل آن انجام می شود. N2H2 فهرست مسدود شدهای تهیه می کند که بطور روزانه به Inktomi اضافه میشود. آلن گلد بلات  ، مدیر ارتباطات شرکت، توضیح میدهد که سایت های جدید تا یکی دو روز پس از نمایه شدن در اختیار عموم قرار نمی گیرند تا کارمندان شرکت که بیش از صد نفر هستند، محتویات مستهجن احتمالی آن ها را بررسی کنند. Searchopolis بطور روزانه بررسی ها را انجام می دهد و بیش از ۱۵ میلیون سایت را مسدود می کند. Brittanica.com و بسیاری از شریک های دیگر از Searchopolis بعنوان موتور جستجوی خود استفاده می کنند.  ( Goldbblatt,personal communication,September20,2000 )  

پایگاه داده نمایه شده توسط انسان ها

Ask Jeeves for kids  : یک راهنمای پرسش های گردآوری شده به وسیله انسان هاست. یک گروه شش نفره، پرسش ها را ایجاد و وب سایت ها را برای راهنما، تهیه می کنند. این گروه شامل سه نفر می باشد: یک نفر با تحصیلات در رشته پیش دبستانی، یک نفر مشاور ابتدایی و رناتا اوین بعنوان مدیر ویرایش که از آغاز به کار Ask Jeeves for kids در ۱۹۹۸ با شرکت همکاری می کرده است، در حال حاضر این ابزار جستجو از تکنولوژی فیلترینگ استفاده نمی کند اما سه راهنمای دیگر را نمایه سازی کرده است :

( R. Ewing, Education world و Federal Education Resoures, Yahooligans personal communication,Oct6,2000)

Go Guardian :  وقتی که سایت ها اضافه و یا ارسال می شوند، گروه پشتیبانی مشتری و برایان زامبرانو ، ارزیاب گروه اینترنتی والت دیزنی، URL ها را بررسی کرده و آن ها را دسته بندی «خوب» ، «بد» و «ناشناخته» قرار می دهند. سایت های «بد» که به سرعت حذف می شوند، به عنوان «نتایج ناخواسته» شناخته می شوند. سایت های خوب یا آن هایی که کیفیت بالایی دارند، دسته بندی بالایی در قسمت نتایج بررسی سایت ها خواهند داشت. با توافق فهرست نمایه، پس از آن، سایت ها به دسته های «بزرگسال» ، «غیربزرگسال» و «ناشناخته» تقسیم می شوند. Go Guardian تنها سایت هایی را نمایه می کند که در دسته «غیربزرگسال» باشند. Go Guardian که سایت ها را از منابع گوناگون می گیرد از هیچ گونه فناوری فیلترینگ استفاده نمی کند.

آزمون موتورهای جستجو

شرکت های موتور جستجوی ایمن برای کودکان، تلاش دارند تا ایمنی محتویات خود را برای کودکان، اثبات کنند. نگرانی عمده، بازیابی نتایج پورنو در پاسخ به جستجوی پاک و سالم (توسط کودکان) می باشد. مصاحبه با شرکت کنندگانی منتخب از شرکت های مربوطه نشان می دهد که برخی جستجوهای خاص باخطر همراه هستند، چرا که دو معنا دارند، مانند baby doll این گونه واژه ها، نمایه های ایمنی کودکان را تخریب می کنند. برخی از عبارات مشخص شده برای آزمون و کنترل موتورهای جستجوی ایمن برای کودکان شامل موارد زیر میشود:

Babes in toyland, chynaو chicks,Barbie doll, spice girls, boys life,teen jobs,sex education 

(کشتی گیر فدراسیون جهانی کشتی زنان ) این کلید واژه های آزمون در ۴ نوامبر ۲۰۰۰ به این موتور جستجو ارائه شد: Alta vista family Ahha – Searchopolis Clean search,Ask Jeeves for kids, Safe search, search Guard, Go Guardian , filter چون دانش آموزان فقط نتایج بالایی جستجو را میبینند، (Fidel  et  al , 1999) فقط ۲۰ مورد اول آزمایش قرار گرفت. تعداد سایتهای مستهجن بازیابی شده و نیز تعداد کل نتایج جستجو در این بررسی ثبت شد. وجود علامت * نشان میدهد که موتور جستجو از مسدود کردن کلید واژه به عنوان یک توصیه ایمنی برای آن عبارت خاص، استفاده می کند.

در بین ۱۲۸۰ نتیجه بررسی شده، هفت مورد برای کودکان خطرآفرین تلقی شد. ۵ مورد از سایتها مستهجن بودند و دو سایت موضوعات فراخور افراد بزرگسال در دو ابزار جستجویی که از فناوری فیلترینگ استفاده نمی کردند، Ask  Jeeves for kids مشکلی را نیافت، ولی Go Guardian دو سایت مربوط به بزرگسالان را پیدا کرد: یک دفتر ازدواج که به دنبال عروسها و دامادها بود، و دیگری یک اتاق گفتگو برای مسائل جنسی و توصیه های عاشقانه، 4 مورد از ۸ ابزار جستجو یعنی: Cleansearch – Safesearch – Go Guardian, Search Guide  از مسدود کردن کلید واژهها در روند غربال گری استفاده کردند. برخی کلمات مانند Barbie و spice جستجو نشدند. (doll نهBarbie ) ولی بقیه کلمات (Chicks, teen,sex,babes ) مسدود شده بودند زیرا سیستم هیچ نتایجی برای آنها نشان نمیداد مسدود کردن کل عبارت که توسط Go Guardian انجام شد مشکلاتی به همراه داشت. از جمله اینکه برای جستجوی babes in toyland education و sex هیچ مورد جستجویی بازیابی نشد. Searchopolis  قادر به شناسایی کلمههای spice,Barbie , babes و sex در بررسی عبارت نیست. در حالیکه Alta vista Family Filter و Ah-ha تمام این موارد را جستجو کردند. عبارتهایی که توسط بیشتر شرکتها مسدود شده بود. Babes in toyland و sex education بود. نتایج نهایی این بررسی نشان میدهد که به هنگام استفاده از ابزارهای جستجوی ایمن برای کودکان کمتر از یک درصد از سایتها مستهجن خواهد بود در حالیکه ۴ مورد از ۸ بررسی مسدود کردن نسبی یا کامل به دست آمد. فقط Safe search به کاربر اطلاع داد که مسدود کردن جزئی انجام شده است.

نتیجه گیری

در میان مخاطره جهانی نسبت به مسایلی چون هرزه نگاری و کودک آزاری جنسی، ابزارهای جستجوی کودکان میتوانند ایمنی را در جستجوی اینترنت توسط کودکان فراهم کنند. دانستن اینکه ابزارهای جستجوی کودکان توسط انسان نمایه شده است، یعنی راهنماها و یا به روشهای خودکار، یعنی همان موتورهای جستجو، به کتابدار کمک میکند تا کودکان را به سوی اطلاعات الکترونیکی مناسب و مرتبط راهنمایی کنند. استفاده مشترک از موتورهای جستجو و راهنماها این امکان را به بیشتر ابزارهای جستجو میدهد که ترکیبی از هردو باشند.

نتایج آزمون بررسی نشان داد که موتورهای جستجوی ایمن، برای کودکان تا ۹۹ درصد عاری از مسائل مستهجن هستند. هرچند بخاطر مسدود کردن کلید واژهها و یا عدم شناسایی بخشی ازعبارت جستجو یا همه آن، ممکن است دسترسی به اطلاعات و مرتبط بودن آنها به خوبی انجام نشود. از آنجایی که ایجاد کنندگان موتورهای جستجو، این کار را با الگوریتم ها انجام می دهند، بررسی بیشتر برای تأیید این نتایج لازم است. بخاطر ماهیت شناور بودن اینترنت، موتورهای جستجو ایجاد شده، سپس جایگزین شده و سرانجام ناپدید میشوند در هنگام تکمیل این مطالعه، دیگر به عنوان مثال Disneys Go Guardian وجود ندارد، در حالیکه Aol@school که در این مطالعه اسمی از آن نبود، اخیراً ایجاد شده است.

حتی اگر شرکت های موتور جستجو به منظور غربال گری سایت های مستهجن به جای متخصصان اطلاع رسانی از کارمندان عادی استفاده کنند. کتابدارها می توانند نقش، فعالی در پیشبرد ایمنی آنلاین برای کودکان داشته باشند. به برخی پیشنهادها در زیر اشاره می شود:

  • قرار دادن لینک به موتورهای جستجوی ایمن برای کودکان در صفحات وب کتابخانه
  • آزمون کردن ابزارهای جستجوی ایمنی برای کودکان باعبارت at risk که میتواند نمایهها را تخریب کند.
  • فراهم آوری تغذیه الکترونیک برای شرکتهای موتور جستجو، هنگامی که نتایج ناایمن بازگشت داده می شوند.

متخصصان حوزه کتابداری و اطلاع رسانی اظهار میکنند که تکمیل و بهینه سازی موتورهای جستجو برای کودکان میتواند تمام مشکلات ما را حل کند ـ و دیگر نیازی به کتابدارها نیست. (Loertscher and Woolls,1999,p.13 ) ایده آل شدن موتورهای جستجو به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد، زیرا روشهای خودکار و ماشینی نمایه سازی و فیلترینگ نمی تواند جانشین قضاوت انسانی شود. برنامه هایی که از ماشین برای نمایه سازی و بررسی وبسایت ها استفاده میکنند هیچگاه ۱۰۰ درصد ایمن نخواهند بود. وجود کتابدارها همواره در راهنمایی کودکان برای دسترسی به اطلاعات ایمن و متناسب با سن آنها در محیط آنلاین، ضروری خواهد بود.

برگردان:
لادن قزلی
نویسنده
مسترسون کروم هوپ
Submitted by editor6 on